landskapsbild med byggnad

Projektägare
HDK-Valand och Hasselbladstiftelsen

Kort beskrivning

Postdoktorprojektet undersöker hur kunskap och fakta konstrueras inom naturvetenskap och vilken roll bilder spelar för att förmedla vetenskap. Studien äger rum på Onsala rymdobservatorium och omfattar både samtida forskning och historiskt material.

En viktig del av projektet är att undersöka hur teknologisk utveckling möjliggör olika sätt att närma sig verkligheten. En annan central fråga är hur bilder relaterar till den verklighet de avbildar. Projektet genomförs genom konstnärlig forskning och innefattar fältarbete vid observatoriet och arkivstudier.

Forskningsprojektet är ett samarbete mellan HDK-Valand och Hasselbladstiftelsen, i samverkan med forskare från institutionen för Space, Earth and Environment vid Chalmers tekniska högskola.

Postdoktorprojektet tar sin utgångspunkt i de bilder som fotografen Berenice Abbott gjorde vid Massachusetts Institute of Technology i slutet av 1950-talet. Hon skildrade vetenskapliga fenomen såsom rörelse, magnetism och ljus, och såg fotografiet som ett verktyg i demokratins tjänst för att främja historisk kunskap.

Super Sight Revisited: Bilder av vetenskap och vetenskapens konstruktion är visuellt och konceptuellt inspirerat av Abbotts progressiva arbete från sent 1930-tal till tidigt 1960-tal. Forskningsprojektet re-aktiverar den visuella och ideologiska fotografiska diskussion som initierades av Abbott och utforskar frågor som: Hur kan samarbete mellan konstnärer och forskare leda till nya och viktiga kunskaper? Hur kan bilder på ett meningsfullt skildra verkligheten i tider av generativ AI och post-sanning?

Utgångspunkt är Onsala rymdobeservatorium och projektet söker genomföra en visuell kartläggning av vetenskaplig praxis och kunskapsproduktion utifrån den specifika platsen. Projektet bedrivs i samverkan med forskare vid institutionen för Space, Earth and Environment, Chalmers tekniska högskola och innefattar historiska bilder från arkivet, nya visualiseringar baserade på forskningsdata samt dokumentationsbilder av observatoriet. De sociala och materiella förutsättningarna för skapandet av vetenskapliga fakta utforskas, bland annat genom att observera forskarnas sammanträden, forskningsmiljöer, apparater, data och laboratoriematerial.