Foto: PLBechly, wikimedia commons

Transnationella liv i förtryckets skugga: Unga i diasporan och kampen om demokratin

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2020 - 2024
Projektägare
Institutionen för globala studier

Kort beskrivning

Forskningsprojektet undersöker hur barn till migranter kan påverka den globala kampen för demokrati. Under de senaste tio åren har antalet auktoritära regimer ökat, vilket tillsammans med väpnade konflikter har lett till ökad migration. De som kritiserar förtryck utsätts ofta för attacker, och när det saknas utrymme för demokratiska reformer i hemlandet kan migranter och deras barn bli viktiga för samhällsförändring. Auktoritära regimer har också blivit mer aktiva i att förtrycka kritiker utanför sina gränser. Andra generationens migranter har en unik position, med kopplingar till både föräldrarnas hemländer och det nya landet. Projektet syftar till att förstå hur auktoritära stater hanterar dessa individer, och hur unga i diasporan engagerar sig antingen för att stödja eller motverka dessa regimer.

Projektmedlemmar

Projektets forskningsfrågor

• Vad använder auktoritära stater för strategier för att mobilisera och/eller kontrollera andra generationens diaspora?
  • Vilka drivkrafter, möjligheter och hinder finns för andra generationens diaspora att mobilisera till stöd för auktoritära regimer i ”hemlandet”?
  • Vilka drivkrafter, möjligheter och hinder finns för andra generationens diaspora att mobilisera mot repression i hemlandsstaten?

För att besvara dessa frågor använder sig projektet av kvalitativa fallstudier. Projektgruppen fokuserar på fyra fall av auktoritära stater i Afrika och Mellanöstern med betydelsefulla diasporor. Forskningen behandlar såväl Sverige som relevanta grupper, individer och initiativ i övriga världen. Forskarna analyserar relevanta policydokument och annat material samt genomför intervjuer. Ett viktigt resultat av forskningen är också ett specialnummer av tidskriften Globalizations, där en större grupp forskare bjudits in att skriva om olika fall.

Special issue of Globalizations:

Other academic publications:

Popular science publications