Under luppen: Det osynliga hotet

Osynligt men ständigt närvarande i vår miljö har mikroplaster vuxit fram som ett stort hot mot havens hälsa. Dessa små plastpartiklar – mindre än 5 millimeter – hittas nu i princip varje hörn av vår planet, från högsta berg till djupaste havsgravar.

Foto: Karin Matsson
Foto: Karin Matsson

Vi ser en partikel av båtbottenfärg genom ett ljusmikroskop. Det går att se sådant som färg, form och lyster, men det säger inget om materialegenskaperna i partikeln. Vid Göteborgs universitet finns forskargruppen Marin miljönanokemi som undersöker pyttesmå fragment av plast, färg och andra syntetiska material. Forskargruppen, som leds av professor Martin Hassellöv, undersöker därför samma partikel i fler, speciella mikroskop. De använder svepelektronmikroskop (liten bild till vänster) och röntgenspektroskopi (liten bild till höger) och kombinerar sen mikroskopbilderna för att få ut så mycket information som möjligt. Det öppnar helt nya möjligheter att bestämma ursprung och ger en kemisk karaktärisering av partikeln.

Vill du läsa mer om forskningen bakom mikroskopbilderna?

Under luppen

En bild säger mer än tusen ord. Science Faculty Magazine tittar närmare på en naturvetenskaplig företeelse.