Utlokaliserad socialtjänst i Lövgärdet – en studie av samverkan och tillitsskapande mellan invånare, civilsamhälle och myndighetsföreträdare

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektets storlek
1 954 000 kronor
Projekttid
2024 - 2026
Projektägare
Kajsa Nolbeck

Finansiär
Samverkansbidrag från Forte.

Kort beskrivning

Projektet studerar om det skapar bättre förutsättningar för samverkan och relationsskapande när socialtjänsten finns på plats i närområdet Lövgärdet, ur socialsekreterares, samverkanspartners och familjers perspektiv. Projektet genomförs i nära samverkan med Socialförvaltning Nordost och innebär medskapande inslag där chef och medarbetare på socialkontoret i Lövgärdet bidrar i forskningsprocessen.

Samverkan för ökad tillit i Lövgärdet

Samhället liksom socialtjänsten står inför flera utmaningar i närtid. För att möta samhällsutmaningarna vill regeringen reformera socialtjänstområdet och betonar en lättillgänglig, kunskapsbaserad socialtjänst. En specifik utmaning är att motverka den desinformation mot socialtjänsten som fått allt större spridning sedan 2021.

Ett viktigt steg i det arbetet är att skapa förutsättningar för möten mellan myndighetsföreträdare och medborgare för att öka tilliten, något som förutsätter att socialtjänsten befinner sig där människor har sitt vardagsliv. Det är här projektet tar avstamp.

Om projektet

Syftet är att följa ett utlokaliserat socialkontor med uppdrag myndighetsutövning inom barn- och unga-området i Lövgärdet i Nordöstra Göteborg. Målet är att undersöka om utlokaliseringen, alltså att socialtjänsten finns på plats i det geografiska området Lövgärdet, bidrar till bättre förutsättningar för samverkan och tillitsbyggande. Vilket i förlängningen kan öka att barn, ungdomar och familjer erbjuds, och tar emot, stöd och hjälp.

Forskningsmetod

Projektet använder etnografisk och kvalitativ metod, inklusive deltagande observationer, djupintervjuer och fokusgruppsdiskussioner. Projektet innehåller medskapande inslag.

Mål och förväntningar

Projektet syftar till att bidra med ny kunskap om utlokaliserad socialtjänst i relation till samverkan och tillitsbyggande. Förhoppningen är också att projektet främjar kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan socialtjänst (praktik) och universitet (akademi).

Social exkludering och kontroll

Projektet tillhör forskningsplattformen Social exkludering och kontroll (SEK) vid Institutionen för socialt arbete. Plattformen bedriver forskning som riktar en kritisk blick på mötet mellan samhälle och individer/grupper samt mellan välfärdsorganisationer och dess klienter.

Till forskningen i SEK

Deltagare

Projektledare: Kajsa Nolbeck, fil. dr. och postdoktor i socialt arbete med fokus på barn och unga.

Medverkande forskare: Tobias Jansson, fil dr. och lektor i socialt arbete.

Enhetschef: Mikael Kurdali Jonsson, enhetschef för socialkontoret i Lövgärdet.

Övriga deltagare: Projektet genomförs i samverkan mellan Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet och Socialförvaltning Nordost.

Mer forskning om socialt arbete

Forskare vid Institutionen för socialt arbete studerar sociala problem, deras orsaker och konsekvenser för individ, grupp och samhälle.

Om forskningsverksamheten vid Institutionen för socialt arbete

Forskningsprojekt hos oss bedrivs inom forskningsplattformar och i forskningsnätverk. I plattformarna och nätverken medverkar både enskilda forskare och forskargrupper.