Laserlaboratorium
Foto: Julia Sjöberg

Om oss

På Institutionen för fysik bedrivs forskning inom ett flertal områden, till exempel astronomi och astrofysik, atom- och molekylfysik, biofysik, komplexa system, kondenserade materiens fysik, plasmafysik och nanomaterial.

Undervisningen på institutionen inkluderar Fysikprogrammet, lärarprogram och det tvååriga utbildningsprogrammet Datorstödd fysikalisk mätteknik. Här finns även en omfattande verksamhet med populärvetenskapliga kurser som vänder sig till allmänheten.

Forskningen och undervisningen vid institutionen sker i nära samarbete med Institutionerna för fysik vid Chalmers tekniska högskola. De både fysikinstitutionerna, tillsammans med Rymd- och geovetenskap och Mikroteknologi och nanovetenskap, utgör Fysikcentrum Göteborg.

Institutionen leds av en prefekt som till sin hjälp har ett institutionsråd. Institutionsrådet består av representanter från lärarkollegiet, teknisk- och administrativ personal, doktorand- och studentrepresentanter samt en extern ledamot.