Göteborgs universitet

Artbevarande med hjälp av djurparker

Lektionen täcker ämnen och begrepp som biologisk mångfald, mångfaldens värden - ekosystemtjänster, situationen i världen och vad som orsakar att den biologiska mångfalden minskar.

Vi tar upp hur olika vi människor värderar arter med tex. en diskussion kring frågan ”Vad har vi för nytta av fästingar?”. De hot mot biologisk mångfald som eleverna fått lära sig om tidigare konkretiseras med exempel vid olika arter på Nordens Ark. Syftet är att ge eleverna verkliga perspektiv på vad som gynnar respektive hotar den biologiska mångfalden. Flera lyckade avelsprojekt tas upp som goda exempel på att vi kan vända trenden för att `Reverse the Red´.

Kopplingar till kursplaner:

• Natur och samhälle Årskurs 7–9
    • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
    • Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster.
    • Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
    • Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.
  • Natur och miljö Årskurs 7–9 Lgr 22
    • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.

KORT FAKTA

Max tidsåtgång: 2-5 h.
Max antal deltagare: 25 st.
Rekommenderad årskurs: 7-9 & gymnasiet
Tidpunkt: HT-2024 & VT-2025