Biologisk mångfald i produktionskog
Under lektionen får eleverna göra olika undersökningar av skogen. Övningar ger en ökad förståelse för hur skogsbruk påverkar skogens djur och växter.
Lektionen lyfter den ständigt aktuella frågan hur mycket ”vildhet” behöver det vara i produktionsskogen. I skogsbruket tas det många beslut som formar skogen och mycket handlar om att se till att det är en stor produktion men det tas också beslut som istället handlar om biologisk mångfald och det är det den här övningen fokuserar på.
Genom att undersöka åtta olika faktorer som påverkar den biologiska mångfalden i skogen ges en förståelse för hur skogsbruk påverkar skogens djur och växter. Undersökningarna handlar om dödved, blåbärsris, vatten, grova träd och fyra andra viktiga faktorer där just skogsbruket har ett stort ansvar. Undersökningarna är utformade för att passa till elever som inte har någon tidigare erfarenhet av olika metoder för att mäta skog.
Som avslutning sammanfattas alla undersökningar och beroende på vad de visar får klassen reflektera kring hur den biologiska mångfalden skulle kunna bevaras eller t o m öka i skogen trots att det är en produktionsskog.
Kopplingar till läroplan:
Biologi 1 och Naturkunskap 1
KORT FAKTA
Max tidsåtgång: 60 min.
Max antal deltagare: 30 st.
Rekommenderad årskurs: Gymnasiet
Tidpunkt: HT-2024 & VT-2025
PLATS
För skolor i Borås sker övningen i Engelbrektskolans skolskog.
För skolor utanför Borås, kontakta Navet för diskussion kring lämplig plats.