Göteborgs universitet

Eken - en nyckel till myller och mångfald

Utforska gamla träd och upplev en spännande escapebox som ger värdefullt lärande om artkunskap och biologisk mångfald!

Tänk att ett litet ekollon kan bli ett ståtligt träd som kan bli tusen år gammalt! Det är spännande att fundera över vad ett gammalt träd har upplevt under sitt långa liv. Dessutom är eken en nyckelart - mer än tusen arter av växter, svampar och djur är beroende av eken för sin överlevnad, alltifrån små lavar och mossor till insekter och fåglar.

Lektionen består av två delar: Vi ger oss ut och undersöker en gammal ek med alla sinnen. Hur känner vi igen en ek och vilket liv runt eken kan vi upptäcka? Eleverna kommer dessutom att få i uppdrag att rädda en gammal ek genom att lösa kluriga uppgifter och följa ledtrådar i en escapebox. Varje lösning leder till en nyckel som behövs för att komma vidare. När alla utmaningar är lösta och alla nycklar hittade kan eleverna se komplexiteten och artmångfalden i ekosystemen kring eken.

Kopplingar till kursplaner

Centralt innehåll i biologi, årskurs 4–6
Natur och miljö

• (…) Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
  • (…) Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem.
  • Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Centralt innehåll i geografi, årskurs 4–6
Geografiska förhållanden, mönster och processer

• Utmärkande drag för några natur- och kulturlandskap i Sverige
  • Hållbar utveckling
  • Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling

KORT FAKTA

Max tidsåtgång: 90 min.
Max antal deltagare: 30 st.
Rekommenderad årskurs: 4-6
Tidpunkt: HT-2024 & VT-2025