Göteborgs universitet
Bild

Hur gör växterna?

Fokus ligger på växternas spännande livscykel. Finns det något som en normal växt eller är det snarare normalt att alla växter är olika?

Vi undersöker olika blommor, dissekerar dem och klurar ut vad som är vad. Vi pratar om pollination och hur det går till. Vi följer en pollinatör och ser vad de föredrar. Är det färgen, en viss typ av blomma eller är de helt enkelt inte så kräsna?

Kopplingar till kursplaner:


Centralt innehåll i biologi, årskurs 1–3

  • Året runt i naturen
    • Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
    • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
    • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Centralt innehåll i biologi, årskurs 4–6

  • Natur och miljö
    • (…) Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
    • (…) Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem.
    • Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
    • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

KORT FAKTA

Max tidsåtgång: 50 min.
Max antal deltagare: 30 st.
Rekommenderad årskurs: 1-5
Tidpunkt: VT-2025