Göteborgs universitet
Styrgruppen för Centrum för katastrofmedicin, från vänster ses: Eva Wallström, Yohan Robinson, Joakim Björås, Erik Johnsson, Hanna Maurin, Peter Naredi, Charlotta Lundin och Göran Sandström
Styrgruppen för Centrum för katastrofmedicin, från vänster ses: Eva Wallström, Yohan Robinson, Joakim Björås, Erik Johnsson, Hanna Maurin, Peter Naredi, Charlotta Lundh och Göran Sandström
Foto: Jakob Lundberg

Om oss

Inom centrumbildningen finns forskare och medlemmar som representerar Chalmers, Högskolan i Borås, Försvarsmedicincentrum, andra fakulteter inom Göteborgs universitet, samt flera regionala sjukhus. Detta skapar flervetenskaplighet och möjliggör att centrumet kan bereda frågeställningar som berör flera forskningsområden samtidigt.

Centrumbildningens fokus och om Katastrofmedicin

Centrumbildningens mål är att genomföra forskning, utveckling och utbildning inom ämnesområdet katastrofmedicin vid Göteborgs universitet. Vi är ett kunskapscentrum på uppdrag av Socialstyrelsen inom forskning och utvecklingsarbete kring katastrofmedicin med inriktning totalförsvarsmedicin. Den nuvarande verksamhetsperioden sträcker sig fram till sommaren år 2029.

Centrumet samlar intressenter kring några av samhällets största utmaningar, såsom förebyggande insatser i klimatrelaterade katastrofer, sjukvård i kris och krig, olyckshändelser som medför spridning av kemiska, biologiska eller radionukleära agens, pandemier, masskadehantering och katastrofmedicinsk ledning.

Ämnet katastrofmedicin ligger i skärningspunkten mellan medicinsk vetenskap, vårdvetenskap, statsvetenskap, klimat- och miljövetenskap, medicinteknik, freds- och konfliktvetenskap, management, organisationsvetenskap och kommunikationsvetenskap.

Katastrofmedicin är vetenskapen om analys och metodutveckling för hälso- och sjukvård när de tillgängliga resurserna inte räcker till för ett akut omhändertagande. Katastrofmedicin täcker hela den nationella kris- och katastrofhanteringscykeln och inbegriper hantering och organisering av folkhälsoinsatser vid katastrofer och större händelser, inklusive de särskilda medicinska behoven i ett samhälle vid en katastrof.