Göteborgs universitet

Rutiner vid problem under VFU

Här finns rutiner att följa i de fall du som handledare upplever samarbetsproblem med studenten eller om du bedömer att studenten riskerar att inte nå kursens mål.

Om handledaren upplever samarbetsproblem med studenten

1. Handledaren tar upp problemen med studenten för att hitta en lösning.
  2. Om problemen kvarstår tar handledaren kontakt med kursledaren/kursläraren och informerar samordnaren. Vid behov har handledaren, studenten och kursledaren/läraren ett möte.
  3. Om problemen kvarstår undersöker samordnaren möjlighet till annan placering inför nästa VFU-period.
  4. Om samordnaren inte kan erbjuda annan placering informeras VFU-handläggaren.
  5. Om samordnaren inte kan erbjuda annan placering ansöker studenten om byte av VFU-område.

Om studenten upplever samarbetsproblem med handledaren

1. Studenten tar upp problemen med handledaren för att hitta en lösning.
  2. Om problemen kvarstår, eller om studenten inte kan ta upp problemen med handledaren, kontaktar studenten samordnaren. *
    Vid behov har studenten, handledaren och samordnaren ett möte.
  4. Om samordnaren inte kan erbjuda annan placering informeras VFU-handläggaren samt ombeds studenten att ansöka om byte av VFU-område.

* I de fall där handledaren och samordnaren är samma person kontaktar studenten sin VFU-handläggare.

Om handledaren bedömer att studenten riskerar att inte nå målen

1. Handledaren tar vid handledningssamtal upp vad studenten behöver utveckla för att nå målen för kursen.
  2. Om svårigheterna kvarstår kontaktar handledaren skyndsamt kursläraren. Vid behov gör kursläraren ett tidigt VFU-besök med efterföljande samtal.
  3. Därefter bedömer kursläraren i samråd med handledaren om ytterligare ett besök ska planeras in.
  4. Om studenten underkänns efter avslutad VFU-kurs inträder Handläggningsordning vid underkänd VFU-kurs.

Om VFU-kurslärare/VFU-kursledare upplever problem med VFU-handledare eller VFU-skola

1. VFU-kurslärare/VFU-kursledare informerar både VFU-samordnare och VFU-handläggare.
  2. VFU-handläggare samråder med VFU-samordnare. Vid behov samråder VFU-samordnare med ansvarig rektor.
  3. VFU-handläggare återkopplar till VFU-kurslärare/VFU-kursledare.