Vår forskning
Vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten bedrivs forskning om utbildning, lärande, barn och ungas villkor, samt idrott, kost och hälsa.
Utbildning och hälsa är två av vår tids viktigaste samhällsfrågor. Vi bedriver praktiknära forskning med relevans för såväl skolväsendet och lärarprofessioner som människors utveckling och hälsa. Forskningen har en bred disciplinär bas inom samhällsvetenskap med tvärvetenskapliga inslag från exempelvis naturvetenskap och medicin. En stor del av vår forskning sker i samverkan med det omgivande samhället och flera av våra forskningsmiljöer är internationellt framstående.
Fler pågående forskningsprojekt
- Att utveckla summativ bedömarkompetens
- Se eller räkna? Elevers räknestrategier i addition och subtraktion
- Hur lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap?
- Utvald eller bortvald - ett yrke i förändring
- Ungdomar, våld och utsatthet
- Brottsplats skola
- Diskurser om kropp, hälsa och vikt bland lärare i idrott och hälsa
- Efter krisen. Migration, utbildning och arbetsliv i tvärvetenskaplig belysning
- Satsa – matematik i förskoleklass (Extern länk)
- Ungdomar, utsatthet och skola (Extern länk)
- Individualization, Motivation, Performance (IMP)
- SENSE - Elevers självuppfattning och skolprestation: ömsesidiga relationer och …
- Utbildning och integration av unga nyanlända på landsbygden
- Effekter av förändrade livsvillkor på barns och ungdomars psykiska hälsa
- Språkdidaktisk samverkan: en studie om språk- och ämnesintegrerad undervisning …
- Läsinlärning: Individuella skillnader, utveckling och förbättring - RIDDLE
- Europeiska universitet och kulturarv
- Lärares professionella digitala kompetens (Extern länk)
- Hunden i skolan
- SLS - Hållbart lärande i statistik
- Psykisk ohälsa och våldsutsatthet bland HBTQI-ungdomar
- Effekter av gruppdiskussioner i matematik och naturvetenskap (Extern länk)
- Att växa genom mentorskap: en aktivitetsbaserad studie om handledares professio… (Extern länk)
- Att skärpa den etiska blicken och rösten (Extern länk)
- Bedömningspraktiker i hem- och konsumentkunskaps-undervisning (Extern länk)
- Integrerad ämnesöverskridande undervisning om mat och näring för elevers utveck… (Extern länk)
- Hållbara måltider (Extern länk)
- Undervisning om kroppsideal (Extern länk)
- Idrott, hälsa och miljö – ett ämne för hållbar utveckling (Extern länk)
Fler pågående ULF-projekt
- Kunskap Undervisning Språk och Teknik
- Lärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens
- De osynliga – om problematisk skolfrånvaro och insatser
- Att skärpa den etiska blicken och rösten i årskurs 5
- Med translanguaging (TL) som förhållningssätt
- Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap (Extern länk)
- ELSA - Strukturerat språkstöd i förskolan - Early Educational Language Support …
- DigiFLEX - Didaktisk design i samverkan (Extern länk)
Pedagogik och utbildningssystem
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning om pedagogiska praktiker, verksamheter och system. Forskningen bidrar till ökad kunskap om pedagogiska verksamheters villkor och konsekvenser för individer och samhälle.
Undervisning, digitalisering och identitet
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bedriver forskning inom ett brett fält runt lärande, kommunikation och identitetsskapande i undervisningsverksamhet såväl som i vardagen. Den digitala teknikens utveckling löper som en röd tråd i mycket av forskningen.
Didaktik och utbildningens villkor
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) bedriver forskning om didaktikens frågor om utbildningens vad, hur och varför. Men också om utbildningens sociala, ekonomiska och politiska villkor, samt vad som uppstår och produceras i utbildning.
Kost, idrott och hälsa
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (IKI) bedriver forskning som kan bidra till att främja hållbara vanor beträffande idrott, fysisk aktivitet och mat. Forskningen karaktäriseras av en tydlig utbildningsanknytning, mångvetenskapliga samarbeten och nära kontakt med omvärlden.
Centrum för hälsa och prestationsutveckling (CHP)
CHP är en tvärvetenskaplig centrumbildning där det bedrivs forskning, utbildning, innovation och testverksamhet med fokus på hälsa och prestationsutveckling.