Studio 3 - Unga medborgare: Literacy och deltagande i nya mediaekologier
För uppväxande generationer innebär det globaliserade samhällets medieekologi en omfattande tillgång till miljöer för lärande, socialisation och identitetsformering. Familj, fritid, skola och medieaktiviteter ger unga medborgare rika möjligheter att engagera sig i aktuella frågor kring natur, samhälle, kultur och globala utmaningar. Man lever från tidiga år i en informationstät och kunskapsrik värld och lär genom att använda digitala resurser och teknologier för dokumentation, kommunikation och för att argumentera med kamrater och vuxna. Digitaliseringen och tillgången till information förändrar villkoren för skola och utbildning och kommer också att ändra vår syn på lärande och kunskap.
LETStudio 3 fokuserar på att belysa konsekvenserna av dessa pågående förändringar. Inom ramen för studion bedrivs för närvarande ett antal projekt som tar sin utgångspunkt i ett de olika mediekologier som är aktuella för unga människor i dag, såväl inom det traditionella skolsystemet som i mer informella lärmiljöer.
- Att studera virtuella miljöer och sociala medier väcker en rad analytiska och metodologiska frågor som dels rör hur man kan förstå tekniken, dels hur man kan studera dem. Några sådana frågor är:
- Hur kan vi studera den virtuella miljön och vad som händer där utan att förlora vad som händer lokalt? Den sociala aktiviteten sker digitalt, men är också en lokalt situerad praktik.
- I vilken utsträckning måste man lära sig ett medium eller plattform innan man kan använda den för att kommunicera? Vilka hinder måste övervinnas för att kunna använda ett nytt medium eller en ny plattform?
- Vilka är konsekvenserna av att föra in ett fritidsmedium i en formell skolkontext?
- För olika verktyg gäller olika regler som får konsekvenser för dess användning i olika miljöer. Vad kännetecknar olika digitala miljöer i olika institutionella och kulturella sammanhang?
- Vilka spår av användning av digitala verktyg går att urskilja i efterföljande samtal mellan användare?
Dessa frågeställningar har undersökts i en rad forskningsprojekt i Studio 3. Vår forskning omfattar användningen av sociala medier som Facebook, Instagram och YouTube, samt lärplattformar som Einztein [http://einztein.com] och Carbon Footprint Calculator [http://footprint.stanford.edu/calculate.html].