Barn, barndom och kulturella praktiker
Varför återupplivar man barndomen? För att livet närmar sig sitt slut och det är dags att summera – man börjar med barndomen? För att barndomen innebär ett oavbrutet skavande, den måste bearbetas, stöpas i en narrativ form för att bli hanterlig och kanske uthärdlig?
Barnet är den vuxnes långa skugga. Men det är inte alla författare och tänkare som har det rent självbiografiska perspektivet på barndomsskildringen och föreställningen om barnet. Det finns också de som söker sig till barnet och barndomen därför att samtidens sällsamheter och skevheter blir smärtsamt tydliga när barnet och barndomen ställs i brännpunkten. Synen på barnet och barndomen är historiskt sett inte heller någon konstant och synen på har skiftat över tiden. Barnet är då som nu – också – politiskt.
Barn, barndom och kulturella praktiker är ett brett forskningsfält med en utpräglad ämnesövergripande profil. Vid institutionen finns många lärare och forskare som i undervisning och forskning har visat särskilt intresse för ämnesområdet. Med utgångspunkt i olika, kompletterande vetenskapliga perspektiv är målsättningen att tillvarata, utveckla och profilera detta fält vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.
Som ett led i institutionens ambition att på olika nivåer i utbildningssystemet koppla samman undervisning och forskning ges också inom detta område forskningsanknutna kurser på såväl grund- som avancerad nivå, som bland annat temakursen Barndomens subjekt – barnet i 1900-talsromanen, som har erbjudits inom ramen för fördjupningskursen i litteraturvetenskap, kvällskursen Litteratur för barn och ungdom och den avancerade kursen Fiktion för unga.
Kontaktpersoner
Håkan Möller, Anna Nordenstam, Christine Quarfood, Camilla Brudin Borg och Olle Widhe.
Nätverket för barn- och ungdomslitteraturforskning i väst
Det är många som forskar och undervisar i barn- och ungdomslitteratur i västra Sverige men det har saknats en bra mötesplats eller ett nätverk som skulle kunna koppla oss samman. Vi har därför bildat ett nätverk med syfte att skapa en mötesplats för att stärka forskning om barn- och ungdomslitteratur.
Med barn- och ungdomslitteratur menar vi ett brett spektrum av berättande för barn och unga som också kan inkludera olika medier. Än så länge är vi representerade från Göteborgs universitet, Högskolan Väst och Karlstad universitet och vi hoppas att fler forskare från andra lärosäten vill ansluta sig.