Poesi i sommartid med litteraturvetare

Hängmattan, balkongen, stranden, tåget – under sommaren finns många tillfällen till läsning. Men det är inte alltid man har tid för den där tjocka romanen. Vi bad några litteraturvetare på Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet att dela med sig av sina bästa poesi-tips i sommar.

Sillkväll av Sonja Åkesson

Med Johan Alfredsson, universitetslektor i litteraturvetenskap.

Sonja Åkesson, 1926-1977, är en av det svenska 1900-talets mest inflytelserika svenska poeter. På 60-talet förändrade hon den svenska poesin genom att kombinera en stor portion språklig lekfullhet och en sval ironisk distans, med ett skarpt och kritiskt öga för inte minst effekterna av tidens djupa ojämställdhet.

Vill du läsa mer av Sonja Åkesson? Johan Alfredsson rekommenderar verken Husfrid och Pris.

Navigate to video: Sillkväll
Video (40 sek)
Sillkväll

Sommar av César Vallejo

Med Andrea Castro, professor i spanska med litteraturvetenskaplig inriktning.

Dikten Sommar är skriven av den peruanske författaren och poeten César Vallejo, 1892-1938. Han anses vara en av den globala modernismens stora förgrundsgestalter.

– Hans dikter behandlar den smärta som det innebär att leva, samt barndomens känslor och platser i den peruanska landsbygden där han föddes, och är både universella och starkt förankrade i det lokala, säger Andrea Castro.

Dikten är tolkad till svenska av Mariane Sandels, Marianne Sandels och Pierre Zekeli 1974.

Är du sugen på mer spanskspråkig poesi i sommar så tipsar Andrea Castro även om den samtida peruanska poeten Roxana Crisólogo Correa. Kauneus (la belleza) från 2021 är hennes senaste verk.

Navigate to video: Sommar
Video (1.5 min)
Sommar

Andra sonetten ur Barnet av Olivia Bergdahl

Med Carina Agnesdotter, universitetslektor i litteraturvetenskap.

Olivia Bergdahl är scenpoet och författare till både poesi och romaner. Hon blev svensk mästare i Poetry Slam när hon var 17 år gammal. Samma år debuterade hon även med diktsamlingen Demo (2007).

Sonettkransen Barnet från 2019 blev både kritikerrosad och nominerad till Augustpriset. Boken består av femton sonetter där varje sonett inleds med samma rad som den föregående avslutas med. Den sista sonetten, mästarsonetten, består av de första raderna i de fjorton föregående.

Vill du läsa mer av Olivia Bergdahl? Carina Agnesdotter tipsar om romanerna Efter ekot (2014) och Vård och omsorg (2022).

Du kan också läsa mer på hennes hemsida: https://www.oliviabergdahl.se/

Navigate to video: Barnet
Barnet

In My Country av Jackie Kay

Med Chloé Avril – universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning.

Jackie Kay, född 1961, är en av de mest betydelsefulla och populära samtida skotska diktarna och var Skottlands nationalpoet, eller Makar som det heter där, mellan 2016 och 2021.

– Ett centralt tema i Kays verk är identitet och tillhörighet, ibland kopplat till hennes känslor och upplevelser som adoptivbarn, ibland till hennes upplevelser av utanförskap på grund av sin hudfärg och till kolonialismens historia, säger Chloé Avril.

Är du sugen på mer engelskspråkig poesi i sommar tipsar hon även om Grace Nichols, John Agard, Linton Kwesi Johnson eller Benjamin Zephaniah som alla finns med i samma antologi Kays dikt – Out of Bounds: British Black and Asian Poets.

Navigate to video: In My Country
In My Country

Sommarnatt av Bo Setterlind

Med Johan Alfredsson, universitetslektor i litteraturvetenskap.

Bo Setterlind, 1923-1991, var poet och psalmdiktare. Han var en stark och välkänd representant för synen på poesin som mysticistisk och evig, och inte minst under 1950-talet talesperson för tidens nyromantiska ideal.

Bo Setterlind har bland annat skrivit texten till ”Du är den ende” som Lill Lindfors gjort folkkär, samt till ett tiotal psalmer i 1986 års psalmbok. Han har också skrivit ”Döden tänkte jag mig så”, som är en väldigt älskad dikt, ofta använd i exempelvis dödsannonser.

Navigate to video: Sommarnatten
Sommarnatten

Ode II.I0 av Horatius

Med Sara Ehrling Moding, universitetslektor i latin.

Den romerske poeten Horatius, 65 f. Kr.-8 f. Kr. var den som myntade begreppet carpe diem och han anses vara det antika Roms främste lyriske skald.

– Den livsvisdom som Horatius förmedlar i sina dikter är aktuell än idag, hans dikter utgör källor att ösa ur i livets olika skeden. Detta gäller inte minst den här valda dikten, som är en av mina personliga favoriter, säger Sara Ehrling Moding.

Ode II.I0 som Sara läser är hämtad ur samlingen Plocka din dag där Horatius verk tolkats till svenska av Gunnar Harding och Tore Janson.

Är du sugen på mer poesi på latin i sommar tipsar Sara Ehrling Moding även om Vergilius Georgica i översättning av Ingvar Björkesson. Den som hellre läser romerska tal läser med fördel den nyutkomna boken Romare tar till orda av Magnus Wistrand.

Sommarpoesi är ett samarbete mellan Institutionen för språk och litteraturer samt Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet.

Text och film: Janna Roosch och Hanna Erlingson

Navigate to video: Ode II.I0 av Horatius