Njurar som har skadats av syrebrist återställs genom behandling i perfusionsmaskin.

15 miljoner för att testa banbrytande njurtransplantation

Det är stor brist på njurar för transplantation. Michael Olausson har utvecklat en metod att återställa organ som skadats av syrebrist och som tidigare inte har kunnat användas. Nu får han anslag på 15 miljoner för en klinisk studie på transplantation av sådana återställda njurar.

Michael Olausson, professor i transplantationskirurgi vid Institutionen för kliniska vetenskaper.

Michael Olausson är professor i transplantationskirurgi vid Institutionen för kliniska vetenskaper. Hans nya metod har potential att öka tillgången på organ så att köerna för njurtransplantation försvinner.

Han får nu 15 miljoner av Jane och Dan Olssons stiftelse för vetenskapligt ändamål, för att göra en klinisk studie på transplantation av sådana återställda njurar.

– Under tio år har jag utvecklat den här nya metoden för att återskapa njurfunktion från njurar som donerats efter cirkulationsstopp. Forskningen är gjord på gris och ska nu genomföras för första gången på människa, säger Michael Olausson.

Återställs till samma tillstånd

I Sverige dör drygt 90 000 personer varje år. Bara några hundra blir njurdonatorer och de har alla avlidit på sjukhus.

Målsättningen med Michael Olaussons forskning är att njurar från minst 6 000 personer som dör av hjärtstopp utanför sjukhus varje år också ska kunna användas till transplantation.

Det är inte möjligt idag, främst på grund av att det går för lång tid från den potentiella donatorns död till att njuren kan opereras in i en mottagare. Syrebristen efter hjärtstoppet gör att organen hinner blir för dåliga.

Den nya metoden för så kallad rekonditionering innebär att njuren från en hjärtdöd patient sköljs igenom med en lösning som har precis rätt sammansättning av salter, rätt pH, rätt syremättnad, rätt tryck och rätt temperatur. Detta får de nedbrytande processerna att avstanna och njuren att återhämta sig.

– Vi kan förbättra organen så att de får samma tillstånd som innan cirkulationen upphörde, säger Michael Olausson.

Michael Olausson och Niclas Kvarnström under stordjursförsök i Igelösa, Lund.

Transplantationer blir billigare

Utan rekonditionering har operationsteamet upp till en timme på sig att operera ut njuren från den avlidna personen, spola igenom och kyla ner organet och sedan transplantera in det.

– Det kräver omfattande logistik och ger inte mycket tid att prata med anhöriga. Med den nya metoden blir det gott om tid, och den avlidnes njure måste inte opereras ut direkt, säger Michael Olausson, och fortsätter:

– Dessutom försvinner behovet av hjärt-lungmaskiner och andra stora resurser som är nödvändiga vid dagens transplantationer. Transplantationerna blir billigare och enklare och kan utföras på fler ställen, inte bara på de största sjukhusen.

Njure under pågående rekonditionering inför transplantation.

Flera tusen kan få ny njure

Om Michael Olaussons studie faller väl ut kommer flera tusen njursjuka patienter i Sverige att kunna få en ny njure i stället för att gå på tidskrävande och kostsam dialysbehandling.

Första delen av studien är planerad att påbörjas under hösten.

– Vi hoppas kunna avsluta del I och del II av studien under tre år. Projektet är ett samarbete mellan ambulansverksamheten, akutmottagningen, regionalt donationscentrum i väst (RDC) och transplantationscentrum på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Text: Jakob Lundberg