2023 – Ett knapert år för Sveriges konsumenter
2023 köpte svenska hushåll färre varor och tjänster än 2022, men fick betala mer för sina inköp. I fasta priser minskade konsumtionen med 2,6 procent jämfört med året innan, men i löpande priser, där inflationen är medräknad, ökade hushållens konsumtion med 3,5 procent. Det visar ny statistik som presenteras i Konsumtionsrapporten.
I Konsumtionsrapporten 2024 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under 2023. Årets rapport är den 18:e i ordningen. Syftet med rapporten är att ge en översikt och fördjupning kring den svenska konsumtionen. Konsumtionsrapporten ges ut i ett samarbete mellan Centrum för konsumtionsforskning (CFK) och Centre for Retailing (CFR), båda på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Statistiken kommer från den nationella SOM-undersökningen, Statistiska Centralbyrån, Konjunkturinstitutet, Handelsfakta, HUI, E-barometern, Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel.
Förutom ”Hushållens konsumtion”, som texten ovan handlar om, innehåller Konsumtionsrapporten 2024 även kapitel om:
- Detaljhandeln – försäljning, arbetsställen, e-handel, köpfrekvenser och framtid
- Lyxkonsumtion – status, hållbarhet och moral
- Kulturkonsumtion med fokus på konstutställningar – en fråga om klass snarare än ålder