Kvinna och barn fyller i en SOM-undersökning
Foto: Ellika Henrikson

2024 års SOM-undersökningar på väg ut

Varje år genomför SOM-institutet vid Göteborgs universitet en stor samhällsundersökning. Årets SOM-undersökningar skickas ut till totalt 41 250 slumpmässigt utvalda personer. Glöm inte att ta chansen att göra din röst hörd.

Varje höst sedan 1986 genomförs SOM-undersökningarna. Det är stora enkätundersökningar med samhällsfrågor som skickas ut med post till ett stort antal slumpmässigt utvalda personer över hela landet. Undersökningarna är kärnan i SOM-institutets verksamhet och syftar till att ge en befolkningsrepresentativ bild av utvecklingen i Sverige över tid.

Årets undersökningar går ut till totalt 41 250 svenskar. Processen inleds med aviseringskort och ungefär en vecka senare får alla utvalda ett nytt brev med möjlighet att besvara undersökningen. Frågorna spänner över en rad olika ämnesområden och svaren som samlas in bidrar till forskning, beslutsfattande i Sverige och inte minst allmän förståelse för vårt samhälle och för varandra.

Har du fått brev från SOM-institutet?

Om du får brev från oss under hösten innebär det att du blivit slumpmässigt utvald utifrån det svenska folkbokföringsregistret och har i år möjlighet att göra din röst hörd i SOM-undersökningen.

Du kan välja att fylla i enkäten på papper och skicka tillbaka till oss i svarskuvertet, eller så kan du besvara din undersökning på webben med hjälp av de inloggningsuppgifter vi skickat på posten. Om du  har frågor eller inte kan medverka får du gärna höra av dig till oss och meddela detta. Skriv till oss på svar@som.gu.se.

Stort tack för din tid!

Årets SOM-undersökningar
  • Den nationella SOM-undersökningen (26 250 personer)
  • SOM-undersökningen i Västra Götaland (6 000 personer)