Bild
Elever i klassrum
Länkstig

27,9 miljoner till forskning om skolsegregation

Publicerad

Kajsa Yang Hansen, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet, har beviljats närmare 28 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond för att studera skolsegregation. Projektet ska undersöka hur segregationen påverkar elever genom hela utbildningssystemet – från förskola till arbetsmarknad.

Bild
Porträtt på Kajsa Yang Hansen
– Vi vill inte bara producera ny kunskap utan också bidra till att vända trenden. Baserat på våra forskningsresultat kommer vi att kunna ge konkreta råd till kommuner och skolor om hur de kan arbeta mot segregation, säger Kajsa Yang Hansen.

– Svenska skolor har blivit alltmer segregerade de senaste 20 åren. Det har bidragit till skillnader i undervisningskvalitet och resursfördelning mellan skolor. Skolans sammansättning har också fått större betydelse för elevers betyg, säger Kajsa Yang Hansen.

I forskningsprojektet "Skolsegregationen i Sverige: utmaningar, möjligheter och intervention" samarbetar nio forskare från olika discipliner. Genom att kombinera expertis från utbildningsvetenskap, sociologi, barn- och ungdomsvetenskap och kulturgeografi ska forskarna studera både skol- och bostadssegregation.

Unikt livslångt perspektiv

Projektet följer segregationens effekter genom alla stadier i utbildningssystemet.
– Redan i förskoleåldern börjar föräldrar välja förskola för sina barn. Det är nedslående att se hur barn inte har samma villkor redan i början av livet. Vi vill undersöka de långsiktiga konsekvenserna av dessa tidiga val, från förskola genom grundskola och gymnasium, hela vägen till högre utbildning och arbetsmarknad, förklarar Kajsa Yang Hansen.

Forskarna kommer att analysera omfattande registerdata i kombination med intervjuer och observationer.
– Skolsegregationen existerar i en social kontext där samhället är mycket delat idag. För yngre barn är boendesegregationen särskilt viktig eftersom de ofta går i en skola nära hemmet. När eleverna blir äldre och kan ta sig till skolan själva blir skolmarknaden en viktigare faktor, säger Kajsa Yang Hansen.

Målet är att bidra till förändring
Ett viktigt mål med projektet är att resultaten ska kunna användas praktiskt för att motverka segregation. Forskarna kommer att samarbeta med kommuner och skolor för att utveckla och testa olika strategier.
– Vi vill inte bara producera ny kunskap utan också bidra till att vända trenden. Baserat på våra forskningsresultat kommer vi att kunna ge konkreta råd till kommuner och skolor om hur de kan arbeta mot segregation, säger Kajsa Yang Hansen.

I projektets referensgrupp ingår representanter från både kommunal utbildningsförvaltning och bostadsbolag, vilket speglar den nära kopplingen mellan skol- och boendesegregation.
– Utbildning är en investering i samhällets framtid. Genom detta projekt hoppas vi kunna ge något tillbaka till samhället och bidra till minskade klyftor, säger Kajsa Yang Hansen.


Text: Ragnhild Larsson

 

Fakta om forskningsprogrammet

Det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet är ett samarbete med forskargruppen Förutsättningar, Utbildning och Resultat (FUR) vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Unga, utsatthet och välbefinnande vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs Universitet, och Studies on Education, Migration and Segregation (EMS) vid Uppsala Universitet.

Programmet kommer att undersöka skolsegregation i övergångar mellan alla stadier av det svenska utbildningssystemet, från förskolan och ända upp till arbetsmarknaden, och ta fram strategier för att motverka skolsegregation. Programmet sträcker sig över åtta år mellan 2025–2032.