Att lära sig nya saker genom hela livet är viktigt för personlig utveckling och för att kunna behålla självständighet som äldre. Även enklare saker som att betala för parkering eller boka en tid på vårdcentralen kan idag föra med sig att man behöver lära sig ett nytt verktyg. Martin Lövdén, professor i psykologi, är ansvarig för satsningen om äldres inlärningsförmåga.
– Forskningsresultaten kommer att ha direkt relevans för att förebygga inlärningsproblem och förbättra inlärning genom hela livet. Inom ramen för programmet kommer vi bland annat att utveckla och testa interventioner som syftar till att underlätta lärande för äldre människor, säger Martin Lövdén.
Programmet har en unik möjlighet att undersöka hur både genetiska faktorer och miljöfaktorer påverkar inlärning upp i högre ålder. År 1961 och 1966 genomförde ungefär 10 000 13-åriga ungdomar både kognitiva tester och svarade på frågeformulär i en longitudinell studie vid namn Utvärdering Genom Uppföljning vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Ungdomarna fick bland annat frågor om deras hemmiljö, skolmiljö, och fritidsaktiviteter och genomförde intelligenstester. Grupperna som undersöktes då är idag 70 och 75 år gamla och kommer vara deltagare i de nya studier som planeras inom ramen för programmet.
– Det faktum att vi har data från när dessa äldre deltagare var 13 år gamla kommer möjliggöra för oss att identifiera faktorer i barndomen som förutsäger livslång inlärningsförmåga, säger Martin Lövdén.
Forskningsprogrammet är ett tvärdisciplinärt samarbete mellan Psykologiska institutionen, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, och Institutionen för neurovetenskap och fysiologi.
– Vi är väldigt glada för det här programstödet. Det ger oss en bas för ett unikt samarbete som kommer att vara produktivt även utanför just det här programmet. Det är ett utmärkt exempel på något som bara skulle kunna genomföras genom att tänka gemensamt över de traditionella ämnena, säger Martin Lövdén.
Av: Sofia Calderon