Logotype för Snabbtänkt

99 snabba expertanalyser av det svenska valet

Tio dagar efter valet släpps Snabbtänkt 2.0 med reflektioner av 99 ledande forskare från 25 svenska lärosäten och organisationer.
JMG:s docent Marie Grusell, en av redaktörerna, ser fram emot uppdraget – ”detta är den tredje uppgiften när den är som bäst.”

Porträtt Marie Grusell
Foto: Johan Wingborg

Snabbtänkt 2.0 blir den fjärde rapporten i en serie med snabba analyser av val från forskningscentret DEMICOM vid Mittuniversitetet. De tidigare rapporterna har handlat om det svenska riksdagsvalet 2018, EU-valet 2019 och det amerikanska presidentvalet 2020.

Tre frågor till Marie Grusell, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMG, är en av de fyra redaktörerna.

Hur ser du på ditt uppdrag som redaktör för nya Snabbtänkt – och de tidigare?

Serien med korta reflektioner av forskare är oerhört roligt att jobba med som redaktör. Att samla kloka och reflekterande kolleger från hela Sverige och olika universitet och högskolor är tredje uppgiften när den är som bäst.

Vad tycker du att de här valrapporterna ger?

De skapar en brygga mellan vad vi möter i nyhetsrapporteringen om valrörelsen och den traditionella akademiska forskningen som på många sätt kan ses som en fördjupning. I och med att rapporten presenteras så snabbt efter valet finns det mycket som kan intressera alla. Vad som händer här och nu är nutidshistoria som behöver dokumenteras.

Hur många rapporter kommer det att bli?

En mycket bra fråga! Det här är den fjärde rapporten i serien och den andra som fokuserar på den svenska valrörelsen. Med ett världsläge som fortfarande präglas av en pandemi, utbrottet av ett nytt stort krig i Europa behöver vi samla forskare för att ge en lättförståelig och fördjupad bild av världsläget. Jag hoppas att vi kan samla europeiska forskare igen för en andra rapport om det nästkommande EU valet och med allt som händer i USA känns det som att det måste bli två rapporter 2024.

Mer information

Satsningen Snabbtänkt leds av Mittuniversitetets forskningscentrum DEMICOM och årets valanalys är den andra snabbanalysen av ett svenskt val.

Endast tio dagar efter valet publicerar Snabbtänkt en gratis, nedladdningsbar rapport på DEMICOM:s webbplats https://www.snabbtankt.se/, men den kommer också att presenteras och diskuteras på ett seminarium i Stockholm onsdag den 21 september.

Redaktörer är:

• Niklas Bolin - docent i statsvetenskap, DEMICOM
  • Kajsa Falasca - docent i medie- och kommunikationsvetenskap, DEMICOM
  • Marie Grusell - docent i medie- och kommunikationsvetenskap, JMG
  • Lars Nord - professor i politisk kommunikation, DEMICOM

Läs hela pressmeddelandet på DEMICOM:s webbplats: https://www.miun.se/kontakt/press/pressmeddelanden/2022-6/99-snabba-expertanalyser-av-det-svenska-valet/?fbclid=IwAR2H-G0VVFmGLUztvkSxPUiPUuCQYj_kgAOgdnzpE-lgQVO2PuJpSdGlfOc