AI-verktyg som analyserar mikroskopbilder vann startup-tävling

Ett AI-verktyg som förbättrar möjligheterna att analysera bilder tagna med mikroskop. Det är projektet som vann presentationstävlingen Chalmers Ventures Startup Camp 2022!

Tre personer tittar in i kameran och håller i blommor och diplom.
Henrik Klein Moberg, Giovanni Volpe och Jesus Pineda.
Foto: Jonas Sandwall/Chalmers Ventures

Projektet heter DeepTrack och handlar om djupinlärning, en typ av artificiell intelligens (AI) och maskininlärning som kan användas för att lösa problem som är svåra att ta sig an med traditionella, algoritmiska metoder. Bakom projektet står Henrik Klein Moberg, doktorand vid institutionen för fysik vid Chalmers samt Jesus Pineda, Benjamin Midtvedt, och Giovanni Volpe, de första två doktorander och den tredje professor vid institutionen för fysik vid Göteborgs universitet.

Startup Camp är ett sju veckors program för nya företag som organiseras av Chalmers Ventures. Under programmet har tio lag fått utveckla sin företagsidé och öva på hur den ska presenteras. Vid evenemanget som gick av stapeln 15 mars 2022 fick de tävlande lagen presentera sina företagsidéer för en expertjury samt för företagscoacher från Chalmers Ventures.

Det vinnande lagets företagsidé DeepTrack fokuserar på att analysera bilder tagna med mikroskop. Neurala nätverk lär sig hämta just den information som en forskare vill ha från en bild, genom att använda självövervakat lärande. Verktyget förenklar analysprocessen och gör det möjligt att snabbt få ut mycket och detaljerad information från de dataspäckade bilderna.