Illustration av ett herpesvirus.
Foto: Mostphotos

Antiviralt protein skyddar mot herpesinflammation i hjärnan

Hjärninflammation orsakad av herpesvirus är ett ovanligt, men allvarligt tillstånd. Nu har forskarna identifierat ett antiviralt protein som skyddar hjärnan mot detta virus. Upptäckten har gjorts av ett forskarteam lett av Sören Riis Paludan, forskare anknuten till Institutionen för medicin, och publiceras i tidskriften Nature.

Porträttbild på Sören Riis Paludan.
Sören Riis Paludan är professor vid Århus universitet, verksam vid Institutionen för medicin.
Foto: Aarhus universitetet

Herpesvirus angriper nervsystemet och är ett virus de flesta av oss bär på. Viruset förekommer i två varianter: Herpes simplexvirus typ 1, som ofta ger munsår, och Herpes simplexvirus typ 2, som främst orsakar herpes i underlivet.

Herpesvirus kan i sällsynta fall nå hjärnan och orsaka en inflammation, så kallad herpes simplexencefalit. Det är ett mycket ovanligt men allvarligt tillstånd som drabbar 20–40 personer i Sverige varje år. Kunskap saknas om varför sjukdomen uppstår hos dessa personer, medan de flesta förblir friska bärare av viruset.

Hindrar viruset att kopiera sig

Forskarna kan nu visa att proteinet TMEFF1 är en del av hjärnans skydd mot herpes simplexvirus typ 1. TMEFF1 är ett protein som normalt produceras i neuroner i hjärnan och som enligt den nya studien motverkar herpesvirusinfektion. TMEFF1 verkar specifikt för att skydda neuroner, som är den viktigaste celltypen i hjärnan.

Upptäckten har gjorts med så kallad Crispr-screening, populärt kallad ”gensax”, där hela genomet kan undersökas och genernas olika funktioner kan kartläggas.

Forskningen publiceras i två artiklar i tidskriften Nature. Den ena artikeln bygger på studier av genomet, både i mänskliga celler och hos möss. Den andra artikeln är en fallstudie på två personer som hade herpesorsakad hjärninflammation som barn och som hade skadliga genvarianter av TMEFF1.

Viktigt att förstå hjärnans immunförsvar

Sören Riis Paludan är korresponderande författare till den första studien. Han är en världsledande expert på det medfödda immunsystemet, med särskilt intresse för hur kroppen skyddar sig mot virusinfektioner i nervsystemet.

– Hjärnan är mycket känslig för skador som orsakas av infektion och inflammation och vi behöver mer kunskap om hur immunförsvaret i hjärnan fungerar. Vår forskning är angelägen, inte bara för att utveckla bättre behandlingar mot herpesvirusinfektioner, utan också på ett bredare plan. Inte minst för att undersöka om det finns ett samband mellan virusinfektionen i hjärnan och neurodegenerativa sjukdomar som bryter ner nervceller, till exempel Alzheimers sjukdom, säger han.

Sören Riis Paludan är professor vid Århus universitet, verksam vid Avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning vid Institutionen för medicin. Han har även varit gästprofessor vid Göteborgs universitet.

TEXT: KARIN ALLANDER | FOTO: AARHUS UNIVERSITETET

Studier i Nature: