Bild
Öppna handflator som nuddar varandra i en ring
Länkstig

Årets hedersdoktor bygger broar mellan Europas utbildningsforskare

Publicerad

När EU-samarbetet fortfarande var i sin linda tog professor Martin Lawn initiativ till att skapa ett europeiskt forskningsnätverk inom utbildningsvetenskap. Nu utses han till hedersdoktor vid utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet.

Bild
Bild på Martin Lawn
– Det är en stor ära att bli hedersdoktor vid Göteborgs universitet. Min förhoppning är att universitetet fortsätter vara en plats där man värnar om nyfikenhet och kritiskt tänkande. Det är fundamentalt för all god forskning, säger Martin Lawn.

Som grundare av European Educational Research Journal och första generalsekreterare för European Educational Research Association (EERA) har Martin Lawn spelat en avgörande roll för utvecklingen av utbildningsvetenskap i Europa. Hans forskning spänner över lärares arbete och utveckling, utbildningspolicy, utbildningsvetenskapens historia och jämförande utbildningsforskning.

Utbildningens förändring i Europa

Under sin långa karriär har han särskilt intresserat sig för hur utbildning i Europa förändrats och utvecklats.
– När EERA startade på 90-talet var EU något helt annat än idag. Vi försökte förstå vad som hände, hur landskapet förändrades, säger Martin Lawn, professor vid University of Edinburgh.

Bygga broar mellan forskare

En central del i Martin Lawns arbete har varit att bygga broar mellan forskare från olika länder.
– Det mest givande har varit alla vänskaper som utvecklats genom åren. När man hittar bra kollegor handlar det inte bara om forskning utan också om att skapa något tillsammans, säger han.

Samarbete med Göteborgs universitet

Martin Lawn har under lång tid samarbetat med forskare vid Göteborgs universitet, framför allt kring europeiska studier där utbildning, inkludering och styrning stått i fokus.
– Det är viktigt att studera utbildning ur ett transnationellt perspektiv för att förstå hur idéer, människor och praktiker rör sig över gränser.

Utbildningen styrs av data

På senare år har han intresserat sig för hur mätbara siffror och statistik påverkar utbildningssystem.
– I England styrs nu utbildningen helt av statistik och mätvärden. Det är problematiskt eftersom få egentligen förstår siffrorna, men ändå fattas viktiga beslut baserat på dem, förklarar han.

Som forskare drivs Martin Lawn av en stark nyfikenhet och uppmanar nya forskare att våga följa sina passioner.
– Förväntningar från andra kan vara begränsande. Du måste känna att du är med och bidrar till något meningsfullt, inte bara uppfylla institutionens krav.

Värna nyfikenhet och kritiskt tänkande

I motiveringen till årets hedersdoktor står det att Martin Lawn med sin breda erfarenhet och metodologiska kunskap bidrar till utbildningsvetenskapliga fakultetens forskning om lärarutbildning och utbildningsvetenskapens organisation i ett jämförande och historiskt perspektiv. Hans omfattande publicering har påverkat forskare världen över, inte minst vid Göteborgs universitet där han genom åren främjat internationell publicering och uppbyggnad av forskningsnätverk kopplade till EERA.
– Det är en stor ära att bli hedersdoktor vid Göteborgs universitet. Min förhoppning är att universitetet fortsätter vara en plats där man värnar om nyfikenhet och kritiskt tänkande. Det är fundamentalt för all god forskning, säger Martin Lawn.

Motiveringen till hedersdoktor

Professor Martin Lawn, from the University of Edinburgh, UK, is a distinguished European scholar in the field of Educational Sciences. His research encompasses teachers’ work and development, educational policy, the history of Educational Sciences, comparative education, and the Europeanization and globalization of education.
His extensive publications have been influential and of importance for numerous researchers worldwide, not the least for researcher at the University of Gothenburg. Martin Lawn was the Founding Editor of the European Educational Research Journal and the first Secretary General of the European Educational Research Association (EERA).
Through his work, he has made significant contributions to the intellectual and social organization of Educational Sciences. He has thereby provided a platform for the researchers at the Faculty of Education at University of Gothenburg to publish internationally and to establish research networks associated to EERA as well as other related activities. During a long period, he has collaborated with researchers at the Faculty of Education, particularly through European studies where educational inclusion and politics of categorization were intertwined with educational governing and policy making.
With his broad experience and methodological knowledge, Martin will contribute to the development of the faculty’s research on teacher education and the organization of Educational Sciences in a comparative and historical perspective.