Tundra-landskap i norra Sverige
Foto: iStock

De får nya forskningsprojekt i årliga utlysningen

Havsbaserad vindenergi, tundraväxtlighetens reaktion på klimatuppvärmningen och renbetets inverkan på det arktiska ekosystemet. Nya forskningsprojekt står i startgroparna sedan forskningsråden Formas och Vetenskapsrådet beviljat projektmedel till forskare vid Institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet.

Förbuskningen av den svenska tundran – multidisciplinär granskning för ökad samsyn

Bidrag: 3 MSEK
Finansiär: Formas
Forskare: Kristina Seftigen, docent i naturgeografi
Medsökande forskare: Jesper Björklund, Robert Björk, Mats Björkman, Anne Bjorkman
Om projektet: Buskar spelar en nyckelroll i ett grönare Arktis. Under senare tid har tundran förbuskats alltmer och trädgränsen har förflyttats längre norrut. Förbuskningen kan antingen förstärka eller mildra de pågående klimatförändringarna och detta gör buskar till ett högst relevant ämne i forskningen kring ett Arktis i förändring. I detta tvärvetenskapligt forskningsprojekt kopplas ledande expertis inom dendrokronologi, klimatologi, fjärranalys, ekofysiologi och ekosystemvetenskap ihop. Målet är att tillsammans förbättra förståelsen kring hur tundraväxtligheten reagerar på klimatuppvärmningen.

Klimatvariations- och förändringsinverkan på havsbaserad vindenergipotential

Bidrag: 3 MSEK
Finansiär: Formas
Forskare: Deliang Chen, professor i fysikalisk meteorologi
Om projektet: Projektet undersöker hur mycket av de historiska vindhastighetsförändringarna som beror på externa faktorer som växthusgaser, kontra intern variabilitet. Fokus är på kustområden på norra halvklotet, med Sverige som ett viktigt intresseområde. Syftet är att kunna göra mer tillförlitliga prognoser för framtida förändringar i vindhastigheten, särskilt när det gäller potentialen för vindkraft till havs. Resultaten kan få betydande konsekvenser för utvecklingen av havsbaserad vindkraft.

Renbetets inverkan på klimatåterkopplingar i ett förändrat fjällandskap

Bidrag: 3.8 MSEK
Finansiär: Vetenskapsrådet
Forskare: Robert Björk, professor i ekosystemvetenskap
Medsökande forskare: Heather Reese, Riikka Rinnan
Om projektet: Forskarna i detta projekt ska undersöka om renar minskar växthusgasutsläppen i arktiska ekosystem och hur renbetet påverkar landskapets förmåga att reflektera ljus och markytans temperatur. Målet är att få en helhetssyn på renens påverkan på klimatåterkopplingsmekanismer, något som är av stor betydelse för att utveckla modeller för att projicera framtidens Arktis.

AV: JENNY MEYER