”Artificiell Intelligens inom hälsa och sjukvård” – en forskarutbildningskurs

Nu kan du söka forskarutbildningskursen om artificiell intelligens inom hälsa och sjukvård. Kursen har utvecklats till en serie moduler, som ger doktorander möjlighet att fördjupa sig i specifika aspekter av AI inom hälso- och sjukvården. Formatet ger större flexibilitet, och gör det lättare att beta av kursen stegvis.

Den första forskarutbildningskursen om AI i vården vid Sahlgrenska akademin, som gavs i våras, blev mycket uppskattad av deltagarna. Kursen har nu utvecklats till att vara uppdelad i tre moduler vardera 1.5 - 2 hp: ”Grundläggande”, ”Tillämpningar” och ”Avancerad”.

Detta nya format erbjuder doktorander större flexibilitet och möjlighet att anpassa studierna efter intresse och behov. Förhoppningen är också att de modulbaserade kurserna ska bli enklare att passa in i ofta redan fulla scheman. Varje modul planeras ges en gång per år.

– Vi ville skapa en struktur som är mer flexibel, anpassad efter de olika behov och kunskapsnivåer våra doktorander har och ett sätt där det är enklare att pussla in våra kurser i ett ofta redan fullt schema. Med tre fristående kurser kan deltagarna fokusera på de områden som är mest relevanta för deras forskning och ge en möjlighet att fördjupa sig inom AI på ett sätt som passar dem, säger Kristian Samuelsson, professor i ortopedi och kursansvarig.

Stark kursledning

Kursen leds av ett tvärvetenskapligt team som förenar akademisk och klinisk kompetens med tillämpning av AI. Teamet har bedrivit omfattande forskning tillsammans och individuellt, vilket ger kursen en stark vetenskaplig grund.

Kristian Samuelsson, professor och överläkare i ortopedi, är kursansvarig. I kursledningen finns också Eric Hamrin Senorski (universitetslektor och fysioterapeut), Justin Schneiderman (professor i klinisk neurofysiologi), Robert Feldt (professor i Software Engineering vid Chalmers Tekniska Högskola), Asgeir Jakola (professor och överläkare i neurokirurgi), John Paoli (professor och överläkare i dermatologi och venereologi), Araz Rawshani och Aidin Rawshani (båda forskare och ST-läkare i kardiologi) samt Linn Söderholm, projektledare för Sahlgrenska Sports Medicine Center.

Kommande kurser

Vårens kurs hade ett stort deltagande med doktorander inte bara från Göteborgs universitet, utan även från andra lärosäten runt om i Sverige. Även de nya modulbaserade kurserna har varit lyckade och när första omgången av ”Appilcations” nu ges med föreläsningsdagar 23–25 oktober deltar gästföreläsare från VGR, Chalmers, industrin samt flera institutioner på GU.

Ansökningar till vårens kurser öppnar 1 oktober, med sista ansökningsdag 21 oktober 2024. Kurserna ges på campus med föreläsningsdatum 5–7 februari 2025 för ”Basics” och 19-21 mars 2025 för ”Applications”. Ansökan görs vi GU:s kurskatalog via följande länkar.
https://fubasextern.gu.se/fubasextern/info?kurs=SK00044. ”Advanced” planeras för under höstterminen 2025.

Kursen vänder sig till doktorander vid universitet och högskolor, både inom och utanför Sverige, inom hälso- och sjukvårdsområdet samt de som arbetar med relaterad forskning eller tillämpningar av AI inom sjuk- och tandvård, medicinsk och hälsovetenskaplig forskning.

Kursens tre moduler:

• Grundläggande (Basics)– Kursen ger en introduktion till tekniska grunder för AI med fokus på hälsa, sjukvård och medicinsk forskning. Målet är att ge deltagarna förståelse för grundläggande principer och verktyg. Inga förkunskaper krävs, vilket gör den lämplig för doktorander från olika forskningsfält.

• Tillämpningar (Applications) – Här får deltagarna en djupare förståelse för hur AI redan används inom hälso- och sjukvården genom att flera exempel på forskningsprojekt på universiteten presenteras. Kursen täcker även säkerhetsrisker och planering för tvärvetenskapliga forskningssamarbeten. Inga förkunskaper krävs här, men det kan vara en till att fördela att ha läst ”Grundläggande” eller ha baskunskap om AI sedan tidigare.

• Avancerad (Advanced)– I denna kurs fördjupar vi oss i framtida möjligheter och innovationer med AI inom Life Science. Inga förkunskaper krävs, men det kan vara en till fördel att ha läst ”Grundläggande” och ”Tillämpningar” eller ha baskunskap om AI sedan tidigare.

Kursledning AI
Kursledningen

Kristian Samuelsson (kursansvarig, professor och överläkare i ortopedi) står längst till höger.

Övriga i kursledningen är Eric Hamrin Senorski (universitetslektor och fysioterapeut), Justin Schneiderman (professor i klinisk neurofysiologi), Robert Feldt (professor i Software Engineering vid Chalmers Tekniska Högskola), Asgeir Jakola (professor och överläkare i neurokirurgi), John Paoli (professor och överläkare i dermatologi och venereologi), Araz Rawshani och Aidin Rawshani (båda forskare och ST-läkare i kardiologi) samt Linn Söderholm, projektledare för Sahlgrenska Sports Medicine Center.