Bild
Göteborgsvarvet är en av världens största halvmaraton i sitt slag och lockar runt 35 000 motionärer och idrottare varje år.
Göteborgsvarvet är en av världens största halvmaraton i sitt slag och lockar runt 35 000 motionärer och idrottare varje år.
Foto: Pressbild Göteborgsvarvet
Länkstig

Både snabba kickar och långsiktiga mål gör löpare lyckliga

Publicerad

Du kan bli lika glad av att delta i Göteborgsvarvet för att sätta en ny bästa-tid, som för att göra något roligt tillsammans med vänner. Det visar en ny studie från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som undersöker vad som gör löpare lyckliga.

Aktiviteter som ger fysisk tillfredställelse, social samvaro och en känsla av personlig utveckling gör att vi mår bra. Men om det är glädjen i stunden eller långsiktigt strävande mot ett mål som skänker oss mest lycka är individuellt.

John Armbrecht och Tommy D. Andersson forskar om evenemang och har studerat 900 personer som sprungit Göteborgsvarvet.

– Evenemang som Göteborgsvarvet är bra på att tillfredsställa våra behov av att socialisera, ha fysisk aktivitet och komma ut ur vardagen. Det är en uppslukande upplevelse som påverkar vårt välbefinnande. Därför är det intressant att studera för att förstå vad som gör oss lyckliga, säger John Armbrecht, docent i företagsekonomi.

Inte alltid nöje i stunden

Göteborgsvarvet är en av världens största halvmaraton i sitt slag och lockar runt 35 000 motionärer och idrottare varje år. För att mäta löparnas lycka har man tittat på hur deras behov har tillfredsställts. Studien har utgått ifrån två sorters behov: de som ger njutning och glädje här och nu, och de som handlar om välmående genom att utvecklas som människa.

– Studien nyanserar vår förståelse av vad som gör oss lyckliga. Tidigare har föreställningen varit att nöje i stunden är viktigast. Men det är behoven som styr vilken av dessa två vägar som leder till lycka för individen, säger han.

Olika behov

Intresset för att delta i löpevenemang fortsätter att öka. Studien pekar på att en förståelse av deltagarnas behov kan hjälpa arrangörer att förbättra ett evenemangs utformning och innehåll. Eftersom behoven ser olika ut mellan deltagare bör de erbjuda aktiviteter och upplevelser som både är roliga och meningsfulla. Detta kan göra löparna mer tillfredsställda och lojala.

Om studien

Studien Happy runners: the role of needs and Hedonic & Eudaimonic satisfaction är publicerad i Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, september 2024.

Den är baserad på en enkät med 32 frågor som 900 slumpmässigt utvalda deltagare i Göteborgsvarvet besvarat. Frågorna handlade om vilka behov löparna hade och hur nöjda de var med olika aspekter av loppet. Forskarna ställde även frågor om hur lyckliga deltagarna kände sig.