några studenter som sitter vid ett bord och studerar tillsammans
Foto: Malin Arnesson

Bli expert på tillämpad biostatistik i Göteborg!

Som biostatistiker löser du verkliga problem genom att omvandla forskningsfrågor till data som kan analyseras. Med en masterexamen i tillämpad biostatistik bidrar du till den snabba utvecklingen inom Life Science och förbättrar folkhälsan globalt.

Programmet startar hösten 2025, och ansökan är redan öppen för internationella studenter. Göteborg utvecklas nu till ett viktigt nav för Life science i Sverige. Staden kombinerar storstadskänsla med ett rikt kulturliv med närhet till natur och hav. Här kommer du snabbt känna dig hemma.

Praktisk inriktning

Masterprogrammet ges på engelska och passar dig med intresse av att förstå de teoretiska grunderna för statistiska metoder och hur de påverkar praktisk dataanalys. Studenterna kommer från områden som medicin, hälsovetenskap, naturvetenskap, ekonomi och ingenjörsvetenskap. Utbildningen tar sikte på tillämpningar och ger möjlighet att använda biostatistik i verkliga projekt, tillsammans med erfarna statistiker. Denna praktiska profil gör programmet unikt för Göteborg.

Breda karriärmöjligheter

Utbildningen ger goda kunskaper om moderna biostatiska metoder och dess tillämpning. Du får också lära dig programmering i R, och även grunderna i AI och maskininlärning. Efter examen har du många möjligheter, bland annat som statistikkonsult i forskningsprojekt eller forskare inom läkemedelsindustrin. Masterexamen ger också en solid grund för vidare forskning inom Life science och biostatistisk metodik.

Antagningen för det nya masterprogrammet i tillämpad biostatistik öppnar 15 oktober 2024 för internationella studenter. Antagningen för svenska studenter öppnar 15 mars 2025.