Navigate to video: Byggstart för Natrium på Medicinareberget
Video (5:14)
Byggstart för Natrium på Medicinareberget

Byggstart för Natrium på Medicinareberget

En sprängning markerade byggstarten för Naturvetenskapliga fakultetens nya byggnad på Medicinareberget. Dessutom avslöjades byggnadens namn: Natrium.

Akademiska Hus hade vidtagit extra säkerhetsåtgärder för att kunna arrangera ett unikt tillfälle för de närmare hundra deltagarna inne på byggarbetsplatsen. När Åsa Henninge, marknadsområdesdirektör på Akademiska Hus, hälsat välkommen påbörjades väntan och nedräkningen till sprängningen som markerade byggstarten.

Eva Wiberg, rektor vid Göteborgs universitet, inledde talen, och konstaterade att detta inte var ett helt vanligt första spadtag utan betydligt mer verklighetsförankrat.

– Göteborgs universitet är verkligen inne i ett historiskt skede och utvecklingssprång när det kommer till lokaler. Att bygga nytt i den omfattningen vi gör nu är något som ett universitet kanske gör ett par, tre gånger per sekel.

Den nya byggnaden ska samla stora delar av Naturvetenskapliga fakulteten på samma plats, i direkt anslutning till Sahlgrenska akademin och Medicinarelängan. Byggnadens placering är strategiskt viktig. 2016 fattade universitetsstyrelsen beslut om att forskning och utbildning inom life science ska samlas på Medicinareberget.

– I vår vision finns tvärvetenskapliga miljöer som underlättar spännande forskningssamarbeten och Medicinareberget kommer att vara en sådan mötesplats mellan naturvetenskap och medicinsk forskning och utbildning, sa Eva Wiberg.

Viktig pusselbit

Hayar Gohary, projektdirektör Akademiska Hus, beskrev Akademiska Hus och Göteborgs universitets gemensamma vision för Medicinareberget om att skapa en hållbar, attraktiv och levande campusmiljö, där Naturvetenskapliga fakultetens nya byggnad utgör den första viktiga pusselbiten.

– Vi är mycket stolta över att få förverkliga denna byggnad tillsammans med Göteborgs universitet, sa Hayar Gohary.

Dekan Göran Hilmersson tog sedan med åhörarna med på en resa in i framtidens byggnad Natrium när fakulteten flyttat in:

– Jag vinkar till studievägledarna, men de ser upptagna ut. Söktrycket inför terminen är stor. Många vill läsa naturvetenskap i Göteborg och dessutom startar vi i år två nya utbildningar med tvärvetenskapligt innehåll. Tur nog så har vi flexibla lokaler som gör det lättare för oss att hantera stora förändringar så att alla får plats!

– Jag minns att vi var många som arbetade hårt i projektet, men nu när vi ser det färdiga resultatet är det lätt att känna att det var det verkligen värt!

En förutsättning för liv

Tillbaka till nutiden avslöjade Göran Hilmersson byggnadens namn: Natrium.

Förslaget togs fram av medarbetare och studenter vid fakulteten. I namnet Natrium återanvänds några av bokstäverna fakultetens namn. Grundämnet Natrium är också en absolut förutsättning för livet på land och i vatten, så det berättar något om vad som kommer att hända i huset. På husets insida kommer också ett atrium som namnet anspelar på.

Klar 2023

Natrium kommer blir hemvist för cirka 3000 studenter och 600 medarbetare inom institutionerna för biologi och miljövetenskap, kemi och molekylärbiologi, marina vetenskaper samt fakultetskansliet.

Byggnaden kommer främst att innehålla avancerade labbmiljöer men även undervisningslokaler och kontor. Lokalerna får dessutom en flexibel utformning så att de ska kunna ändras efter framtida behov.

Natrium kommer att stå klar 2023.

Här hittar du Akademiska Hus pressmeddelande.

Från vänster: Hayar Gohary, Göran Hilmersson, Eva Wiberg, Åsa Henninge

Från vänster: Hayar Gohary, Göran Hilmersson, Eva Wiberg, Åsa Henninge.

Akademiska Hus hade delat ut öronproppar inför sprängningen.

Illustration: RÅFormat och Kanozi Arkitekter.

Natrium kommer stå klar 2023. Illustration: RÅFormat och Kanozi Arkitekter.