Båda sidor av den guldfärgade Göteborgsvarvetmedaljen 2024.
Göteborgsvarvets medalj 2024, designad av Carolina Claesson

Carolina Claesson designar Göteborgsvarvets medalj 2024

På lördag den 18 maj springer tiotusentals personer Göteborgsvarvet. Vid mållinjen får löparna traditionsenligt en medalj, som i år har designats av Carolina Claesson, smyckekonstnär och tekniker på HDK-Valand.

Efter att Carolina Claesson designat 2014 års medalj inleddes ett tio år långt samarbete mellan kandidatprogrammet i smyckekonst och Göteborgsvarvet. Carolina, som inledde samarbetet, har under åren handlett studenterna i att ta fram formgivningsförslag till loppets medaljer. Därefter har en student per år röstats fram och fått förverkliga sin design. I år är det återigen Carolina som har formgivit medaljen.

– Det var tio år sedan sist, men nu var det dags för mig igen, säger Carolina Claesson.

Göteborgsvarvetmedaljen från 2014. Designen är guldfärgad och föreställer Göta älv
Göteborgsvarvets medalj från 2014
Foto: Carolina Claesson

I årets medaljdesign syns Älvsborgsbron och Göteborgs nya skyline. I designen återkommer även löven som prydde fjolårets medalj till Göteborgs Marathon, som också formgivits av Carolina. Lövrankan på årets medalj är tillverkad med samma spännande teknik som Marathonmedaljen.

– Karlatornet får representera de nya skyskrapor som steg för steg förändrar vyn och förtätar staden. Men jag har genom att ge medaljen inslag av lövverk även velat lyfta fram arbetet med att göra Göteborg till en ännu grönare stad. Något jag tror och hoppas att vi kommer få se mer av framöver, säger Carolina.

Närbild på två medaljer, den ena kransas av lövverk och den andra Älvsborgsbron samt ett löv
Lövverken på Marathonmedaljen från 2023 bredvid årets medalj
Foto: Carolina Claesson

Carolina fortsätter berätta om medaljens utformning och nämner att hennes signatur finns att hitta på bron, precis under medaljbandet.

– I år står det Carolina på ena sidan och Claesson på den andra.

Carolinas samarbete med Göteborgsvarvet fortsätter även under dagen för loppet, då hon medverkar i en intervju som visas på Göteborgsvarvets monitorer. Kanske intar hon också rollen som ansiktsmålare.

– Jag brukar ansiktsmåla på helgerna och ofta dyker det upp ett eller annat sammanhang som har med Göteborgsvarvet att göra. Förra året ansiktsmålade jag och en kollega i samband med Minivarvet då den nya maskoten Varva såg dagens ljus. I år finns Varva med som inslag i Minivarvets medalj.

Men någon löpning i Göteborgsvarvet blir det inte, åtminstone inte i år.

Jag sprang 2014, samma år som jag designade den första medaljen. Jag hade gärna sprungit igen om jag hade haft kondition nog för det… Men det har jag inte, säger hon.