jubileumsmedaljen färdig med band

Carolina Claesson designar jubileumsmedalj för unikt Marathon

Till helgen springer tusentals personer Göteborgsvarvet Marathon 2023. Vid mållinjen kommer de att tilldelas en medalj som är designad av smyckekonstnären Carolina Claesson, tillika tekniker på smyckekonst på HDK-Valand.

Den tredje september genomförs för första gången Göteborgsvarvet Marathon som löper längst delar av Göteborgsvarvets ordinarie bana, men också längst nya vägar genom staden. Detta lopp är nämligen 42 km långt och därmed ett fullt Marathon. Det unika loppet, som bara sker i år, arrangeras av Göteborgsvarvet som en del av Göteborgs 400 årsjubileum 2023. Och att det just är Carolina Claesson som har fått äran att designa loppets medalj är ingen slump - utan kulmen av ett långt samarbete mellan Göteborgsvarvet och HDK-Valand, som initierats tack vare Carolina.

porträttbild på Carolina utomhus i sol
Carolina Claesson
Foto: Carolina Claesson

­Göteborgsvarvet hörde av sig till mig 2013 med en förfrågan om att formge deras kommande medaljer under en tid framöver. Jag skulle då ta över uppgiften efter konstnären Nils-Erik Mattsson, som under många år har gett medaljen olika Göteborgsmotiv. Jag föreslog för Göteborgsvarvet att jag skulle formge den första medaljen och ge serien av medaljer en grundförutsättning för att sedan i stället handleda studenter inom smyckekonst i processen att designa kommande års medaljer, säger Carolina Claesson.

Göteborgsvarvet nappade på denna idé och sedan 2014 har andraårsstudenterna i smyckekonst tagit fram varsin medaljdesign. De som anmält sig till loppet har sedan fått möjlighet att rösta fram den vinnande studenten som har fått uppdraget att designa årets medalj. Ett uppdrag som studenterna har uttryckt stor uppskattning över. Detta års studentdesigner var Jennifer Omberg.

Jag tyckte att detta var ett bra förslag dels för att jag trodde att studenterna skulle kunna lära sig mycket på att få jobba med ett skarpt projekt där medaljen är smycket, dels för att jag trodde att variationen inom medalj-serien skulle bli mer dynamisk än om bara en person formgav dem alla, säger Carolina.

Bild på medalj
Det första medaljen som Carolina designade för Göteborgsvarvet 2014
Foto: Carolina Claesson

Under åren har Carolina formgett en handfull andra medaljer, för mindre lopp arrangerade av Göteborgsvarvet som Jubileumsloppet, men även för andra lopp och tävlingar som Euroskills. I genomförandet av designarbetet bakom jubileumsmedaljen har Carolina provat på en för smyckekonst lite ovanlig och ny teknik.

Jag gjorde faktiskt medaljen i rollen som student eftersom jag, vid sidan av mitt jobb som tekniker i smyckeverkstan, har studerat en  fristående kurs på HDK-Valand. Denna kurs har nu gjort om och i ny tappning heter den Digitala 3D-verktyg i en designprocess, men tekniken är den samma som jag fick möjlighet att prova på. Tillvägagångssättet var att jag skulpterade lejonet i en tät träskiva (MDF) och lera och därefter 3D-skannade formen tillsammans med ett löv. Resten av arbetet kunde jag sedan göra i 3D-programmet Rhino, säger Carolina.

Lejon i trä och lera som byggdes för att designa medaljen
Foto: Carolina Claesson

Jubileumsmedaljen får markera slutet på ett långt och uppskattat samarbete mellan HDK-Valand och Göteborgsvarvet då denna medalj blir den sista som designas för arrangören.

Samarbetet har nu pågått i 10 år och det börjar bli dags för en ny medaljserie så man kan säga att jag knyter ihop säcken och avslutar samarbetet med flaggan i topp genom denna medalj. Om det däremot finns något annat sportarrangemang som skulle vara sugna på att få våra studenters nyfikna ögon på sig så är de väldigt välkomna att kontakta mig, säger Carolina.