Christopher Gillberg

Christopher Gillberg får pris i Arvid Carlssons anda

Christopher Gillberg tilldelas Arvid Carlssonfondens pris för sin forskning om ESSENCE

Professor Christopher Gillberg
Christopher Gillberg får Arvid Carlsson-priset 2024

Eftermiddagen den 30 maj, 2024, ägde en högtidlig ceremoni rum inom institutionen för Neurovetenskap och Fysiologi vid Göteborgs universitet.

I hörsal Arvid Carlsson tilldelades professor Christopher Gillberg Arvid Carlssonfondens stora pris för sin framstående och omfattande forskningsinsats inom Barnneuropsykiatri – i Arvid Carlssons anda.

Priset utdelades av professor Elias Eriksson vid institutionens sektion för farmakologi. Elias Eriksson framhöll Christopher Gillbergs mångåriga och betydelsefulla forskningsarbete inom det barnneuropsykiatriska fältet. Christopher Gillbergs starka patientfokus betonades och att hans forskningsarbete på ett avgörande sätt bidragit till såväl kunskapsutvecklingen som till direkta insatser för patienter och deras familjer. Hans forskning har ökat kunskapen om funktionsnedsättningar som autism, ADHD, intellektuell funktionsnedsättning, språkstörning, tics, tvångssyndrom, ätstörningar, motorisk koordinationsstörning – och om kopplingar till många av de barnneurologiska tillstånden som t.ex. epilepsi och cerebral pares och en mängd syndrom.

Christopher Gillberg höll sedan sin föreläsning med temat:“The essence of ESSENCE in clinics and research” där åhörarna fick en historisk och samtida genomgång av aktuellt forskningsläge rörande hela det barnneuropsykiatriska forskningsfältet.

Begreppet ESSENCE (Early Symptomatic Syndromes Eliciting Neurodevelopmental Clinical Examinations) beskriver och sammanfattar hur olika neuropsykiatriska/utvecklingsneuro-logiska funktionsproblem och funktionsnedsättningar samexisterar. Detta får stor betydelse för sjukvårdens organisation när det gäller patientgruppernas utredning, behandling och uppföljning. Ungefär 10% av barn och ungdomar kan beräkans ha svårigheter inom ESSENCE. Också i vuxenpsykiatrin får detta betydelse för vård och behandling då ungefär 80% av dem med ESSENCE i barndomen har kvarstående svårigheter i vuxen ålder. Christopher Gillberg nämnde också att för ungefär hälften till två tredjedelar av vuxna med psykiatrisk problematik har svårigheterna sin grund i ESSENCE.

Christopher Gillberg avslutade sin inspirerande föreläsning med att sammanfatta:

“ESSENCE are lifetime syndromes that need a lifetime perspective from the start”

och

“MEET PEOPLE WITH RESPECT”!

Av Elisabeth Fernell

Foto Elias Eriksson