Utbytesstudent David Nyqvist står bland de skotska Högländerna.
Foto: David Nyqvist

David gjorde en utbytestermin i Skottland

David Nyqvist studerar på ämneslärarprogrammet i svenska och religionskunskap. Under 2020 åkte han till universitetet Stirling i Skottland för en utbytestermin. En både givande och utvecklande erfarenhet, tycker han.

Hej David, berätta om beslutet att göra en utbytestermin i Skottland?

– Jag studerar på ämneslärarprogrammet för att undervisa på gymnasiet. Mina ämnen är svenska och religionskunskap och då hade jag möjlighet att göra en utbytestermin under tredje året. Jag ville ta chansen att åka till ett ställe där jag aldrig varit förut, det blev Skottland.

Varför valde du att åka till Skottland?

– Det är ett otroligt vackert och mytomspunnet land vilket tilltalade mig. Universitetet i Stirling ligger vid det som kallas ”Porten till Högländerna” mitt emellan två städer – Edinburgh och Glasgow. Det ligger väldigt bra till för den som vill utforska landet.

– Universitetet samarbetade dessutom med ett litet reseföretag som anordnare bussturer till olika sevärdheter. En av resorna gick till Isle of Sky som var helt fantastiskt att se.

Hur var det att studera på Stirling University?

– Samtalet och diskussionen var en central del i undervisningen. Lärarna var väldigt noga med att du skulle presentera det du läst och fördjupat dig i för att sedan diskutera och utveckla det i grupp. Det var också ett stort fokus på att det vi skrev skulle vara intressant att läsa, vilket jag upplever skiljer sig från mina svenska studier. Det kändes som en väldigt klassisk pedagogik men den var väldigt utvecklande.

– Jag läste tre kurser inom religionsfilosofi och nationalism i förhållande till religion. Vi skrev bara två uppsatser per kurs och termin. Under tiden hade vi mycket kontakt med lärarna och fick både feedback och hjälp om vi ville. Det var mycket kommunikation mellan studenter och lärare vilket jag tycker var spännande.

Vad fick du med dig från utbytet?

– Att ta sig fram på egen hand i ett annat land, långt borta från personer du känner, att hitta vänner och utbilda sig själv, det tycker jag har gjort mig mer självständig. Studiemässigt fick jag till mig många nya perspektiv, både inom kurserna, sättet på vilket man studerade och pedagogiskt. Jag studerade i en väldigt internationell miljö. Jag fick vänner från både Tjeckien, Frankrike, USA, Kanada och Italien.

Skulle du rekommendera en utbytestermin till andra?

– Ja, självklart! Särskilt inom religionsvetenskap eftersom religion utspelar sig på så många platser i världen. Vart du än åker och om du är intresserad av religion eller kulturella fenomen så kan du hitta en ny form av förståelse.

– Det är en enorm tillgång i att vistas i ett land under längre tid. Du får kontakt med människor som bor där och lär känna dem. Det är givande på många plan och jag hade gärna gjort det igen.

Text: Hanna Erlingson