Foto: Donika Nord

Destruktivt ledarskap: Vad kan vi lära oss av unga forskares insikter?

Vad händer när chefen gör mer skada än nytta? En ny kandidatuppsats från Göteborgs universitet ger oss insikter om destruktivt ledarskap och dess påverkan på arbetsplatsen.

Hur känns det att ha en chef som inte bara är dålig på sitt jobb, utan aktivt gör arbetsplatsen sämre? Det är just det som Simon Beramand och Linus Gahnström har undersökt i sin kandidatuppsats, handledd av Stefan Tengblad, professor och föreståndare för Centrum för Global HRM vid Göteborgs universitet.

Deras uppsats handlar om destruktivt ledarskap, ett problem som många har upplevt men som få pratar om. Det kan handla om chefer som skapar konflikter, favoriserar vissa medarbetare eller helt enkelt inte tar ansvar för sin roll.

Men allt destruktivt ledarskap är inte lika synligt. Ibland kan det vara mer subtilt, som chefer som aldrig ingriper när det uppstår problem, eller som låter sina medarbetare hamna i kläm utan att lyfta ett finger. Det som gör dessa chefer särskilt farliga är att deras beteende inte alltid är uppenbart, men det påverkar ändå arbetsplatsen negativt.

Vad är egentligen skillnaden mellan en chef som bara gör misstag och en destruktiv ledare? Det handlar om hur ofta det händer och om chefen har förmågan att erkänna sina fel och förbättra sig.

Det intressanta med denna uppsats är också att den visar att destruktivt ledarskap inte bara handlar om personlighet, utan även om kulturen på arbetsplatsen. I vissa miljöer kan destruktiva beteenden till och med ses som ett sätt att klättra i karriären.

Vi pratade med Simon och Linus för att få deras syn på ämnet och förstå mer om deras drivkraft bakom valet av detta viktiga forskningsområde.

- Fenomenet är förvånansvärt vanligt förekommande, men trots detta väldigt outforskat och ofta förbisett i många organisationer. Vi ville med uppsatsen belysa problemet, utvidga förståelse, och ge en inblick i hur destruktivt ledarskap påverkar en organisation och dess medarbetare.

Vi bad dem också ge exempel på de mer subtila formerna av destruktivt ledarskap som de upptäckte under sin forskning.

- Under studiens gång uppmärksammade vi flera olika definitioner av destruktivt ledarskap, men de mer subtila formerna av destruktiva beteenden innefattade främst manipulation, förminskning, passivt-aggressivitet och förlöjligande.

Vi gratulerar Simon och Linus till deras intressanta kandidatuppsats och ser fram emot att möta dem i HR-framtiden. Om du vill veta mer om hur destruktivt ledarskap kan se ut och vad man kan göra åt det, kan du läsa deras uppsats här.

Text: Donika Nord