Varje år delar SISA ut sitt pedagogiska pris till en lärare eller en grupp av lärare som gjort en föredömlig pedagogisk insats. Årets pris gick till lärarlaget på masterprogrammet Digital Leadership på Göteborgs universitet, representerat av Aleksandre Asatiani som är programansvarig.
När Svenska informationssystemakademin, SISA, motiverar vinsten ligger fokus på tillämpningen av AI-verktyg som ett medel för att förnya och förbättra undervisningen och lärandet.
I kriterierna för att bli aktuell för priset framgår det att den pedagogiska insatsen ska vara studentcentrerad, ha en tydlig lärandedimension och göra skillnad för studenter och lärare. Detta sker bevisligen på masterprogrammet Digital Leadership.
Aleksandre Asatiani, vad betyder det här priset för er som arbetar med programmet?
Jag ser det som ett erkännande av det hårda arbetet som lärarna på Digital Leadership har lagt ner på pedagogisk innovation och kvalitet i programmet. Det känns verkligen bra att få uppmärksamhet för att vi har varit så tidiga med att börja använda AI-verktyg. Vi gick in i det när allt sådant fortfarande var nytt territorium och vi försökte lista ut hur vi kunde få de här verktygen att fungera för både våra lärare och våra elever. Det gör mig glad när vårt experimenterande och våra ansträngningar får lite uppmärksamhet.
Jag måste nämna min kollega Fredrik Svahn här – han har varit helt lysande. Precis när alla började prata om AI inom utbildning, efter att ChatGPT släppts offentligt, var Fredrik redan där och byggde verktyg och listade ut hur man kunde använda dem i klassrummet. Vi skulle ärligt talat inte vara där vi är idag utan det han bidragit med.
Vad ser du som en programansvarigs huvudansvar när det kommer till att säkerställa utbildningskvaliteten och hur har du arbetat med det?
En programansvarig har hand om vissa administrativa uppgifter som är nödvändiga för att programmet ska fungera. Men för mig är det viktigaste i att vara programansvarig att skapa en fantastisk miljö där lärare verkligen kan briljera. Det handlar om att få dem att känna entusiasm över undervisningen, att arbeta tillsammans, prova nya saker och känna en passion för det de gör. Vi anpassar kontinuerligt programmet för att hålla jämna steg med vad våra studenter behöver, vad våra lärare är duktiga på och vad som händer i verkligheten.
Vi har sett till att odla en kultur där man får experimentera fritt och tänka innovativt. I det har vi fått stöd från vår fantastiska studieadministration som verkligen har omfamnat våra initiativ för att förbättra allt från kursstrukturer till funktioner för feedback från studenter.
En av de bästa sakerna vi gjort är att starta informella lunchmöten varje månad. Mötena fungerar som ett öppet forum för att bolla idéer, stärka kulturen i vårt lärarlag och tillsammans utveckla lösningar på de utmaningar som vi stöter på. Diskussionerna vi har där har skapat en miljö full av positiv energi och produktivitet.
Vad gjorde att Digital Leadership utmärkte sig och vann?
Det var vårt innovativa arbete med AI. Förra året rullade vi ut fyra olika AI-verktyg som Fredrik utvecklade. Dessa var specialbyggda verktyg som använde modeller från OpenAI som grund. Vi har chatbots som hjälper studenter att navigera i sina kurser, AI-mentorer som gör det enklare för studenter att komma igång med Python-programmering och några riktigt häftiga verktyg som hjälper lärare att förstå studentdiskussioner på Canvas och genom det kunna förbereda sig för seminariediskussioner bättre. De här verktygen är ganska unika och jag tror att det tilltalade SISA:s priskommitté.
Vad tycker du att fler borde veta om programmet?
På Digital Leadership älskar vi att prova nya saker och tänja på gränserna för hur vi undervisar. Vi uppmuntrar våra studenter att tänka framåt och omfamna digital teknik, samtidigt som vi ser till att de fortfarande reflekterar kritiskt över hur allt detta påverkar samhället. Vi vill också leva som vi lär och försöker att ha samma framåttänkande inställning till vårt arbete i lärarrollen.
Men allt detta görs i ett enda syfte – att skapa en fantastisk inlärningsmiljö där studenterna kan fokusera på lärandet, knyta kontakter med andra som delar deras intressen och ha lärare som verkligen brinner för sina ämnen. Vi har några otroliga experter i vårt team som verkligen älskar det de gör och jag tror att den entusiasmen smittar av sig på våra studenter.
Svenska informationssystemakademin (SISA)
Föreningens syfte är att bidra till att samordna och uppmärksamma forskning och utbildning inom det ämnesområde som kallas informatik, systemvetenskap eller informationssystem i Sverige.
Varje år delar föreningen ut ett pedagogiskt pris. Priset kan utdelas till en lärare eller en grupp av lärare som gjort en föredömlig pedagogisk insats. En föredömlig insats är studentcentrerad, har en tydlig lärandedimension och gör skillnad för studenter och lärare. Den kan gälla nya ämnesdidaktiska grepp, undervisningsformer, examination, handledning, mentorskap, kurs- eller programutveckling, användning av digitala läromedel, inlämningsuppgifter (till exempel laborationer, övningar eller utbildningscase), utvärdering, kvalitetssäkring och så vidare.