Fotbollar på gräsmatta
Foto: Pedram Raz

Elittränare i fotboll och professor i skoleffektivitet nya hedersdoktorer

Elittränaren i fotboll Roger Gustafsson och professor Lenonidas Kyriakides blir nya hedersdoktorer vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet.

I motiveringarna till de nominerade heter det att:

Porträtt på Roger Gustafsson

Roger Gustafsson är en av svensk fotbolls mest framgångsrika och välkända ledare på såväl elitnivå som fotboll för alla. Som elittränare förde han IFK Göteborg till fem SM-guld, en Svenska Cupen och två Champions League-gruppspel som slutade med en kvartsfinal 1995. Han har under 30 år verkat som ungdomstränare och ungdomsansvarig, främst i BK Häcken och IFK Göteborg. Bland Roger Gustafssons övriga meriter kan nämnas 15 års erfarenhet som instruktör för tränare och ledare inom Svenska Fotbollsförbundet och Göteborgs Fotbollsförbund.

Roger har under flera decennier som representant för idrottsrörelsen i samverkan bidragit till utveckling av idrottsvetenskaplig forskning och utbildning. Han har medverkat som samverkanspartner i inom idrottsvetenskapliga forskningsprojekt, såsom ”Fotbolls- och idrottsdidaktik”, ”Skadefri barn- och ungdomsidrott”, ”Deliberate Practice” och ”Matchanalys”, till vilka även kandidat- och mastersstudenter varit knutna. Uppsatsskrivande studenter inom lärar- respektive och sports coaching-programmen får återkommande ta del av hans mångåriga och unika erfarenheter genom föreläsningar, seminarier och externt bihandledarskap av examensarbeten. Genom sin unika erfarenhet utgör Roger en inspirationskälla och förebild för nuvarande och kommande studenter.

Porträtt av Lenonidas Kyriakides

Lenonidas Kyriakides vid University of Cyprus är en internationellt ledande forskare inom området skoleffektivitet och skolförbättring. Hans arbete med ”Dynamic Model of Educational Effectiveness” (DMEE) har rönt mycket stor uppmärksamhet. DMEE utgörs av ett omfattande teoretiskt ramverk som inbegriper viktiga faktorer för att utveckla kunskap rörande undervisningens effektivitet, lärares professionella utveckling, kvalitet och jämlikhet i skolan samt minskning av mobbning.

Lenonidas Kyriakides har sedan mer än ett decennium tillbaka en anknytning till Utbildningsvetenskapliga fakulteten genom samarbete med forskningsmiljön ”Förutsättningar, Utbildning, Resultat” (FUR). Han har bland annat medverkat i gemensamma internationella forskningsprojekt och en internationell forskarskola inom EU:s ramprogram, ibland även som drivande forskare. Genom sitt breda metodologiska kunnande bidrar Leonidas på ett mycket värdefullt sätt till utveckling av forskningen inom FUR. Han utgör även ett stöd för juniora forskare och underlättar därigenom ett pågående generationsskifte.