Bild
Valaffischer med Johan Pehrson (L)
Länkstig

En (ny) partiledare söker sin flock

Partiledarna jobbar hårt för att få upp valtemperaturen så här några månader kvar till valet. I slutet av förra veckan var det Liberalernas tur och den nye partiledaren Johan Pehrson som släppte annonser för att promota sig själv och partiets politik. Men är det tillräckligt för att nå igenom bruset?
Läs Bengt Johanssons senaste inlägg på Propagandainspektionen.

Strategin att använda reklam för att göra en ny partiledare mer känd bland allmänheten är inget nytt. I valaffischhistorien är kanske det mest berömda exemplet då Centerpartiet inför valet 1998 försökte få den nye partiledaren Lennart Daléus mer välbekant bland väljarna, då med sloganen "Det här är Lennart"! 

JMG-professor Bengt Johansson skriver mer om hur partierna använt sina ledare på valaffischerna genom tiderna i senaste inlägget på Propagandainspektionen.

Där bjuder JMG:s forskare på skatter ur sin stora samling av valaffischer och delar med sig av sin kunskap om valkampanjer – nya inlägg varje vecka fram till valet.

Klicka här för att läsa hela inlägget på Bengt Johanssons blogg!