picture of someone "designing" a pregnancy on a tablet
Foto: Canva.com

Erik Mägi, doktorand i juridik, medverkar i SVT-dokumentär om surrogatmoderskap

Erik Mägi, doktorand i civilrätt på Juridiska institutionen i Göteborg, medverkar i det tredje programmet i SVT:s serie Vi ska ha barn om barn som far illa vid surrogatarrangemang.

SVTs omslagsfoto för dokumentären
Foto: Grafik: SVT

Surrogatmoderskap är varken tillåtet eller förbjudet i Sverige. Svensk vård får inte hjälpa till med assisterad befruktning. Det finns däremot inget som hindrar personer från Sverige att genomföra surrogatarrangemang utomlands. Det finns heller inga hinder mot att svenska företag förmedlar sådana arrangemang.

Från svensk sida finns det ingen tillsyn över surrogatarrangemang, till skillnad från till exempel adoption. Det finns ingen obligatorisk prövning av om ett arrangemang är till det blivande barnets bästa, och inte heller om de tilltänkta föräldrarna är lämpliga. Det finns heller inga regler för surrogatmoderns situation. Barnet hamnar dessutom i en rättsligt osäker situation.

De exempel som SVT lyfter fram är mycket allvarliga för de inblandade barnen, säger Erik Mägi. Kommersiella företag har ekonomiska incitament att få surrogatarrangemang att framstå som säkra och etiska, men bristen på offentlig kontroll gör riskerna höga för att barn ska fara illa.

Erik Mägi forskar om hur föräldraskapslagstiftningen hanterar mångfalden av olika familjebildningar. Han har tidigare argumenterat för ett förbud mot kommersiell surrogatförmedling på SvD Debatt ”Lagstifta mot surrogatindustrin”.

SVT Play: VI ska ha barn