Hadi i labbet med rock, ser snäll ut
Foto: Johan Wingborg

EU-satsning på forskning om hur läkemedel kan nå hjärnan

Hjärnan har starka skydd för att stänga ute främmande ämnen. Det är en stor utmaning när sjukdomar i hjärnan ska behandlas. EU satsar nu närmare 90 miljoner kronor på ett internationellt projekt som ska utveckla nya sätt för RNA-baserade läkemedel att nå hjärnan. Vid Göteborgs universitet leds forskningen av Hadi Valadi, forskare på Avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning.

Av de motsvarande nästan 90 miljoner kronor (7,8 miljoner Euro) som tilldelas det internationella forskningssamarbetet, kommer cirka 7,5 miljoner kronor att gå till Hadi Valadis forskargrupp vid Göteborgs universitet.

Projektet kallas NAP4DIVE och startar i januari 2025. Under fyra år ska forskarna utveckla innovativa verktyg för att effektivt transportera RNA-baserade och andra läkemedel till det centrala nervsystemet. De ska även utveckla metoder att testa så kallade läkemedelsbärare utan djurförsök. Läkemedelsbärare är substanser eller material som används för att transportera läkemedel till specifika delar av kroppen.

Testar exosomer som bärare

Hjärnan har flera sätt att skydda sig mot skadliga ämnen och infektioner. En av de största utmaningarna när det gäller läkemedelstillförsel är blod-hjärnbarriären. Det är en struktur som skyddar hjärnans blodkärl, men som också stänger ute de flesta läkemedel.

– Blod-hjärnbarriären är ett stort hinder vid behandling av sjukdomar i centrala nervsystemet, till exempel, Parkinsons, Alzheimers, schizofreni och hjärntumörer. Mindre än 5 procent av de läkemedelskandidater som finns framtagna kan effektivt nå hjärnan, säger Hadi Valadi.

Hans forskargrupp ska utforska potentialen hos extracellulära vesiklar, som också kallas exosomer, för att bära RNA-baserade läkemedel genom blod-hjärnbarriären och in i det centrala nervsystemet. Exosomer är kroppsegna nanostora blåsor som celler använder för att överföra information mellan varandra.

– Vi har nyligen upptäckt en cellulär mekanism som gör det möjligt att ladda terapeutiska mRNA- och RNAi-molekyler i exosomer, för att säkerställa att de transporteras till det centrala nervsystemet, berättar Hadi Valadi.

Flera samarbetsparters i Göteborg

[none]
Hadi Valadi
Foto: Johan Wingborg

Elva parter ingår i projektet, som finansieras av Horizon Europe och koordineras av Åbo Akademi. Förutom svenska forskare ingår forskare från Finland, Frankrike, Nederländerna, Estland och Tjeckien. Från Göteborg ingår även forskargrupper från Chalmers tekniska högskola och AstraZeneca.

– Vi kommer att ha ett nära samarbete genom att utbyta prover och möjliggöra för studenter och forskare att arbeta i varandras laboratorier, både för att genomföra experiment och för att fördjupa sina kunskaper i de tvärvetenskapliga metoder som utvecklas i projektet, säger Hadi Valadi.

Läkemedelsutveckling mot sjukdomar i det centrala nervsystemet är ofta både dyr och ineffektiv. Hadi Valadi hoppas att projektet ska öppna för nya möjligheter att behandla sjukdomar i hjärnan.

– RNA som läkemedel har en enorm potential. RNA-molekyler kan användas för att producera terapeutiska proteiner, tysta patologiska gener och korrigera genetiska defekter. Men då krävs det att vi hittar effektiva sätt att transportera RNA-baserade läkemedel till det centrala nervsystemet, säger han.

TEXT: ELIN LINDSTRÖM OCH KARIN ALLANDER