Håkan Thomsson i mörk kavaj vänd mot pristagaren som håller i en blombukett och en tavla med ett inramat prisdiplom. Inger Berndtsson har en svart- och orangemönstrad blus och hon ler.
Inger Berndtsson tar emot Ögonvårdspriset.
Foto: Synskadades Riksförbund/Sofia Andersson

Forskare får pris för sina insatser för synskadade

Inger Berndtsson tilldelas Synskadades Riksförbunds ögonvårdspris för sin forskning om synskadade. Hon har bidragit med kunskap om konsekvenser av synnedsättning och framgångsfaktorer för en lyckad rehabilitering.

Ögonvårdspriset delas ut till forskare och andra yrkesutövare som gjort betydelsefulla insatser som ökar förståelsen för synskadades livssituation. Årets pris går till Inger Berndtsson, docent i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet, och professor Neil Lagali vid institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper, Linköpings universitet.

Inger Berndtsson får priset för att hon har "lyft fram att rehabilitering måste utgå från individens egna erfarenheter när olika insatser formas" och för att hon har "tydliggjort viktiga processer kring synskadans konsekvenser".

– Jag känner mig så otroligt hedrad att få ta emot detta fina pris, och ser det som en stor uppskattning för vad jag har arbetat med i många år när det gäller forskning, undervisning och samverkan med en mängd personer och organisationer inom synområdet, säger Inger Berndtsson.

Ögonvårdspriset

Ögonvårdspriset har sedan 1992 delas ut till forskare och andra yrkesutövare som gjort betydelsefulla insatser som ökar förståelsen för synskadades livssituation.

I juryn ingår Synskadades Riksförbund, Sveriges Ögonläkarförening, Optikerförbundet och Föreningen för Synrehabilitering.

De bägge pristagarna delar på 100 000 kronor.