I sin doktorsavhandling har Linus Brunnström studerat interaktionen mellan universitet och samhälle och hur universitetsinkubatorer spelar en viktig roll i tillkomsten av kunskapsintensiva företag i Sverige.
– Mina resultat visar att forskarna bidrar till mer konkret kunskapsöverföring och samverkan med samhället. Forskarnas roll är viktig inte minst som företagsgrundare, men de verkar också tillföra många fördelar genom att finnas i olika typer av inkubatorer, vilket stödjer idén om inkubatorn som en arena där samhälle och universitet möts och där kunskapsintensiva företag skapas, säger Linus Brunnström.
I studien framkom att forskarna står för de idéer som har högst potential, men även att forskare skapar fördelar och ger draghjälp åt andra grundares chanser att starta företag. Att ha ett stort antal forskardrivna projekt i inkubatorn är positivt för de andra projekten som befinner sig där, då de utvecklar sina företag snabbare, och det är troligare att de genomför en hel inkubationsprocess.
– Det skulle vara intressant att studera vidare vad detta beror på. Det kan handla om att forskarna bidrar med bra, konkreta råd, hjälp med teknikutveckling, eller lån av utrustning. De besitter specifik kompetens som andra kan ha nytta av, säger Linus Brunnström.
Tre rekommendationer som skulle gynna kunskapsintensivt entreprenörskap
I sin avhandling ger Linus Brunnström tre konkreta råd:
Fler forskare i inkubatorerna
Uppmuntra fler forskare att söka sig till inkubatorer och få dem att interagera mer med övriga inkubatorsföretag. Det innebär dubbla fördelar: Dels får inkubatorn in fler högkvalitativa idéer, dels snabbas inkubationsprocessen för övriga projekt upp.
Engagera studenter
Studenter är också idérika och bör bjudas in till inkubatorerna i högre grad än idag. Förutom att bidra med egna idéer kan studenterna också med fördel engageras i utvecklingsarbete för att driva inkubationsprocessen framåt i projekt som saknar en driven grundare eller på andra sätt behöver draghjälp.
Behåll lärarundantaget
Sverige bör behålla det så kallade lärarundantaget, åtminstone för en tid framöver. Lärarundantaget är en konstruktion som Sverige numera är ganska ensamma om i västvärlden. Det innebär att enskilda forskare eller forskarteam själva äger rätten till sina upptäckter. I de flesta andra länder övergår rättigheterna till arbetsgivaren, det vill säga universitetet.