Drottning Silvia och rektor Malin Broberg
Foto: Johan Wingborg

Första steget mot ett inrättande av Drottningens professur

Torsdagen den 10 oktober togs första steget mot skapandet av Drottning Silvias professur i global barn- och ungdomshälsa med inriktning mot psykisk hälsa.
Vid ett rundabordssamtal i universitetets huvudbyggnad, med personligt deltagande av drottningen, diskuterades hur forskning, tillsammans med offentliga, privata och ideella verksamheter, kan bidra till en bättre framtid för världens unga.

Den 10 oktober, som är Världsdagen för psykisk hälsa, innebar ett avstamp för Göteborgs universitets satsning på en av vår tids största globala utmaningar: barns och ungas psykiska hälsa.

Vid ett rundabordssamtal, med företrädare för WHO, Unicef, UNHCR, Wellcome Trust, Göteborgs universitet, regionen samt skolan, diskuterades hur olika delar av samhället kan samarbeta för att stötta barn och unga.

Tidiga insatser för att stötta behövande barn

I sitt inledande tal betonade Drottning Silvia vikten av god psykisk hälsa, bland annat för att klara skolan. Insatser för att stötta behövande barn måste göras tidigt.

– Inget barn ska behöva kämpa ensamt. Med hjälp av robust forskning om hur stöd på bästa sätt kan ges, kan vi förbättra villkoren för barn i hela världen.

Barns och ungas psykiska hälsa är ett område som kräver samarbete mellan forskning, utbildning och olika samhällsföreträdare, förklarade rektor Malin Broberg.

Rektor Malin Broberg och Drottning Silvia.
Foto: Johan Wingborg

– Med krig, konflikter och global klimatförändring är det lätt att misströsta. Men framtiden är inte är huggen i sten, saker och ting kan bli bättre. Det är därför vi är här, var och en av oss kan göra skillnad.

Underfinansierat område

WHO:s generalsekreterare, Tedros Adhanom Ghebreyesus, som medverkade via länk, förklarade att världens regeringar bara satsar 2 procent av sin hälsobudget på mental hälsa.

– Endast en bråkdel av denna ringa investering går till barn och unga, vilket alltså är ett väldigt underfinansierat område. Ändå är det så, att utan psykisk hälsa finns ingen hälsa alls.

Flera talare påpekade vikten av att stötta barn och unga i låginkomstländer. Stödet måste också vara effektivt och genomtänkt, så att det inte oavsiktligt förvärrar situationen. Barn och unga måste också involveras i den forskning och de insatser som rör dem.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör för WHO, medverkade via länk.
Foto: Johan Wingborg

Per Cramér, professor i internationell rätt, var samtalsledare.

– Det blev ett oerhört bra seminarium som tillförde nya perspektiv till utlysningen av Drottning Silvias professur. Jag känner ett väldigt starkt stöd från de närvarande internationella organisationerna, liksom från staden och regionen. Inte minst drottningen bidrog på ett lysande sätt till diskussionen.

Annonsen till professuren är redan ute, berättade Per Cramér.

– Den person vi söker kan vara medicinare, psykolog, hälsoekonom eller något annat. Det viktiga är att personen är en miljöbyggare, som kan se bortom den egna disciplinen, och skapa en tvärvetenskaplig miljö som samverkar internationellt över olika gränser.

Text: Eva Lundgren

• Annons: Drottning Silvias professur i Global barn- och ungdomshälsa
  • Drottning Silvias professur i global barn- och ungdomshälsa med inriktning mot psykisk hälsa bygger på ett samarbete med Carl Bennet AB, som bidrar med 20 miljoner kronor. Professuren väntas tillsättas våren 2025.
  • Den 10 oktober hölls ett rundabordssamtal i Vasaparken, med medverkan av Hennes Majestät Drottning Silvia. Övriga medverkande: Malin Broberg, rektor vid Göteborgs universitet; Per Cramér, professor i internationell rätt; Pernilla Baralt, generalsekreterare, Unicef Sverige; Sylvie Fagard-Sultan, Läkare utan gränser; Miranda Wolpert, föreståndare, Wellcome Trust; Karin Looström Muth, utvecklingsdirektör, Västra Götalandsregionen; Kate Abrahamsson, verksamhetschef, Drottning Silvias barnsjukhus; Maria Andersson, förvaltningsdirektör, grundskoleförvaltningen; Annika Sandlund, nordisk och baltisk chef, UNHCR; Peter Friberg, professor i medicin; Henry Ascher, professor i folkhälsa.
  • Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör för WHO, medverkade via länk.
  • Fredagen den 11 oktober arrangeras konferensen Global Child and Adolescent Mental Health Conference med medverkan av flera internationella experter och framstående forskare.