Go negative!
Veckans Propagandainspektionen handlar om negative campaigning i det senaste EU-valet där Sverige sticker ut.
Område
Samhälle &
ekonomi
Veckans Propagandainspektionen handlar om negative campaigning i det senaste EU-valet där Sverige sticker ut.
EU-val är generellt lite sömnigare och inte lika konfliktorienterade som riksdagsval, men Sverige var ett av länderna som utmärkte sig i den senaste kampanjen. Efter Storbritannien med den heta Brexit-frågan, var den svenska EU-valrörelsen en av de mest konfliktfyllda.
JMG-professor Bengt Johansson skriver om den nya boken European Electoral Campaign: In the Time of Populism and Social Media och om negative campaigning i de olika länderna i EU-valet 2019. Och han varnar för att det från och med nu kommer att bli hårda tag i den svenska valrörelsen - så håll i hatten!
På Propagandainspektionen bjuder JMG:s forskare på skatter ur sin stora samling av valaffischer och delar med sig av sin kunskap om valkampanjer – nya inlägg varje vecka fram till valet.
Klicka här för att läsa hela inlägget på Bengt Johanssons blogg!