Go negative!
Veckans Propagandainspektionen handlar om negative campaigning i det senaste EU-valet där Sverige sticker ut.
Område
Samhälle &
ekonomi
Veckans Propagandainspektionen handlar om negative campaigning i det senaste EU-valet där Sverige sticker ut.
EU-val är generellt lite sömnigare och inte lika konfliktorienterade som riksdagsval, men Sverige var ett av länderna som utmärkte sig i den senaste kampanjen. Efter Storbritannien med den heta Brexit-frågan, var den svenska EU-valrörelsen en av de mest konfliktfyllda.
JMG-professor Bengt Johansson skriver om den nya boken European Electoral Campaign: In the Time of Populism and Social Media och om negative campaigning i de olika länderna i EU-valet 2019. Och han varnar för att det från och med nu kommer att bli hårda tag i den svenska valrörelsen - så håll i hatten!
På Propagandainspektionen bjuder JMG:s forskare på skatter ur sin stora samling av valaffischer och delar med sig av sin kunskap om valkampanjer – nya inlägg varje vecka fram till valet.
Klicka här för att läsa hela inlägget på Bengt Johanssons blogg!
You may stay on this page or continue to the English start page.