Origo på campus Johanneberg
Foto: Johan Bodell

Göteborg står värd för europeiska fysikolympiaden 2026

I juni 2026 kommer den tionde europeiska fysikolympiaden, EuPhO, att hållas i Göteborg, med Chalmers och Göteborgs universitet som värdar.

200 ungdomar gymnasieåldern och deras ledare, från 40 nationer, beräknas komma till Göteborg den 12–16 juni 2026 för att tävla i fysik.

Bakom det svenska arrangemanget står Svenska fysikersamfundet och Fysikcentrum Göteborg (Gothenburg Physics Centre, GPC). Det möjliggörs genom finansiering av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond.

Den allra första internationella fysikolympiaden gick av stapeln 1967. I den europeiska olympiaden, som startade 2017, har svenska ungdomar representerat sitt land varje år. De kvalar in till olympiaden via tävlingen Wallenbergs fysikpris, som riktar sig till elever i årskurs 2 och 3 på gymnasiets naturvetenskaps- eller teknikprogram (eller annat program med fysik).

En god rekryteringsmöjlighet

Förutom att arrangemanget förväntas bli en festlig händelse med fysikens spännande värld i fokus, utgör det också en utmärkt möjlighet att rekrytera nya studenter.

– De bästa studenterna från hela Europa kommer hit och dessutom brukar gästlag från bland annat Brasilien, Vietnam och Saudi-Arabien delta i olympiaden. Det är ungdomar som vi potentiellt kan välkomna som framtida mastersstudenter och doktorander. Dessutom kommer vi att ha dubbelt så många deltagare från Sverige än vi vanligtvis brukar, då värdnationen får skicka två lag i stället för ett. Den svenska finaltävlingen till fysikolympiaden brukar hållas i Göteborg, och det vet vi påverkar många studenter att vilja börja plugga här, säger projektledaren Julia Järlebark, doktorand på institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers.

– Det blir en fantastisk möjlighet att visa upp Göteborg som den fina stad den är och den forsknings- och utbildningsmiljö som finns här. Arrangemanget kommer även ge deltagarnas ledare en uppfattning om våra lärosäten, som de sedan kan förmedla till sina framtida elever, säger Anne-Sofie Mårtensson, universitetslektor på institutionen för fysik på Göteborgs universitet och medlem i projektgruppen.