Ukrainas och EUs flagga vajar bredvid varandra från en byggnad

Göteborgs universitet leder nytt projekt om migration och demokrati i Europa (MAGnituDE)

Olga Sasunkevich, docent i Genusstudier vid institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet, leder ett nytt EU-finansierat projekt som undersöker konsekvenserna av massfördrivning av Ukrainska medborgare för europeisk demokrati.

Rysslands krig mot Ukraina har orsakat sällan skådade nivåer av tvångsförflyttning av ukrainska medborgare till EU och angränsande länder. I november 2023 fanns det nästan sex miljoner ukrainska flyktingar i Europa. Även om många länder snabbt erbjudit ukrainska medborgare tillfällig skyddsstatus så är det osäkert vilken status de kommer att beviljas framöver och många planerar att stanna kvar i EU även efter krigets slut.

Ett nytt projekt, MAGnituDe: Migration, Affective Geopolitics, and European Democracy in Times of Military Conflicts, finansierat under Horizon Europe, undersöker konsekvenserna av den massfördrivning av den ukrainska befolkningen som Rysslands invasion av Ukraina har orsakat för europeisk demokrati och presenterar evidensbaserade strategier för att bekämpa negativa trender såsom växande social motsättning och fragmenterade identiteter.

MAGnituDE har beviljats 3 000 000 € av europeiska kommissionen och kommer att ledas av Olga Sasunkevich, docent i Genusstudier vid institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet. Projektet engagerar tre institutioner vid Göteborgs universitet och totalt nio institutioner från olika länder – både universitet och ideella organisationer. Utöver Olga Sasunkevich kommer Andrea Spehar från statsvetenskapliga institutionen och Oksana Shmulyar Gréen från institutionen för sociologi och arbetsvetenskap att vara involverade i projektet.

- "Det är en stor ära för oss att få finansiering för MAGnituDe. För många forskare i konsortiet är det rysk-ukrainska kriget mycket personligt. Och även om jag aldrig helt trodde att vi skulle kunna få denna finansiering, vilket jag var ärlig om med mina kollegor, var jag också övertygad om att vi är det bästa teamet för att bedriva den här typen av forskning. Vi hoppas att projektet kommer att bidra till viktiga insikter till migrationsforskning och politik i EU-länderna" (Olga Sasunkevich).

*Horizon Europe är ett sjuårigt vetenskapligt forskningsinitiativ från Europeiska unionen.

Text: Alice Johansson