Vajande ukrainsk flagga
Under måndagen hissades en ukrainsk flagga framför universitets huvudbyggnad i Vasaparken.
Foto: Johan Wingborg

Göteborgs universitet visar solidaritet med Ukraina

– Regeringen och institutioner världen över fördömer starkt Rysslands invasion av Ukraina och vi stämmer in, säger rektor Eva Wiberg.

– Som universitetet står vi upp för demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Vi följer nu nära de initiativ som tas inom den svenska universitetssektorn. Rektorskollegorna inom den europeiska universitetsalliansen Eutopia, som Göteborgs universitet ingår i, fördömde invasionen i ett gemensamt uttalande i söndags.

Med anledning av kriget i Ukraina kallade rektor igår dekaner, överbibliotekarie och studentrepresentant till ett extra ledningsråd.

– Mötet handlade om hur vi vid Göteborgs universitet kan agera tillsammans och kan ta vara på olika initiativ som väcks samt hur vi agerar som arbetsgivare, säger Eva Wiberg.

Universitetet kartlägger nu vilka samarbeten och avtal som finns med Ukraina, Ryssland och Belarus.

Av: Ulrika Lundin