Bild på Ellen Schagerström
Sjögurkor spelar en viktig roll i marina ekosystem. Genom att de äter sediment bidrar de till att återföra näringsämnen till miljön, och hjälper på så vis till att "städa" bottnarna.

Gurksläpp i Gullmarn

Nu finns det åter sjögurkor i Gullmarn. Initiativet leds av Ellen Schagerström som undersöker sjögurkornas förmåga att återkolonisera området.

Utsättningen av 48 individer innebär ett stort steg framåt för forskningen kring sjögurkor i svenska vatten. Sjögurkorna, som tidigare använts för avel och fortplantning, sattes ut på två olika platser i fjorden. Den ena platsen var vid Blåbergsholmen strax utanför Kristineberg Center, och den andra vid Skår, strax innan färjeläget i Fiskebäckskil.

Sjögurkor i bassäng.
Sjögurkorna bodde tidigare på Kristineberg Center, men får nu uppleva ett riktigt hav med allt vad det innebär.

Syftet med utsättningen är att studera hur sjögurkorna trivs i sin naturliga miljö och om de har förutsättningar att återigen frodas i Gullmarsfjorden. Forskarna vill även undersöka om djuren förflyttar sig inom fjorden och hur deras livscykel ser ut.
– Vi vet otroligt lite om vad de här djuren faktiskt gör under dagarna. Det hoppas vi kunna ta reda på under den här studien, säger Ellen Schagerström, forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap.

Bild på Ellen Schagerström som kör båt.
Ellen Schagerström, forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap.

Sjögurkor spelar en viktig roll i marina ekosystem. De fungerar som havets "renhållare" genom att konsumera och bryta ner organiskt material på havsbottnen, vilket hjälper till att främja ett hälsosamt ekosystem. Genom att de äter sediment bidrar de till att återföra näringsämnen till miljön, och hjälper på så vis till att "städa" bottnarna.

Bild på en display för en djuphavskamera, som filmar sjögurkorna på botten.
Med hjälp av en egensnickrad utsättnings-anordning och en deep sea-kamera kunde sjögurkornas väg ut i det vilda följas live, direkt från båten.

Sjögurkorna har historiskt funnits i Gullmarsfjorden, men deras antal har minskat kraftigt på grund av förändrade miljöförhållanden. Genom den här studien vill Ellen Schagerström se om fjorden nu erbjuder en bättre miljö för sjögurkornas överlevnad och reproduktion.
– Resultaten från projektet kan få betydelse för både den lokala miljön och för förståelsen av sjögurkornas roll i marina ekosystem. Ett framgångsrikt återinförande av sjögurkor skulle bidra till ökad biologisk mångfald och förbättrad havsmiljö, vilket även skulle kunna främja andra arter och stärka ekosystemens motståndskraft mot miljöpåverkan, menar hon.

Ellen håller i en låda över båtens reling, som sakta fylls med havsvatten.
Ellen Schagerström låter havsvattnet fylla lådan som ska ta sjögurkorna till sitt nya hem, på Gullmarns botten.

Denna utsättning är en del av ett större arbete för att skydda och återskapa marina arter, och uppmaningen att rapportera observationer av sjögurkor är ett sätt att involvera allmänheten i forskningen. Meddelande har även gått ut till svenska dykare att det nu finns sjögurkor vid den populära dykplatsen Skår i Gullmarsfjorden. Om man ser en röd signalsjögurka under ett dyk ombeds man notera hur många det var och på vilket djup, och sedan rapportera det till dykcentret DiveTeam i Lysekil (www.diveteam.se).
– Vi hoppas såklart att många dykare även har med sig kameran och knäpper en bild eller två på gurkorna. All information är värdefull för att kunna ta reda på hur gurkorna lever sina liv, säger Ellen Schagerström.

Navigate to video: Gurksläpp i Gullmarn
Video (1:27)
Gurksläpp i Gullmarn
Här kan ni se mer från utsättningen av de 48 sjögurkorna.