Hållbarhetsundervisning cementerar orättvisor
Samhällsutmaningar som klimatförändringar, miljöförstöring och ökande ojämlikhet kräver omfattande förändringar. Utbildning för hållbar utveckling spelar en nyckelroll i det arbetet. Men utbildningen anpassas ofta till rådande orättvisor och ojämlikhet, snarare än att utmana dem. Det visar forskare från Göteborgs universitet i en ny bok.
Länk till boken: Education for Sustainable Development in an Unequal World: Biopolitics, Differentitation and Affirmative Alternatives
Forskarna har gjort omfattande studier av grund- och gymnasieskolor i Sverige, Sydafrika, Rwanda och Uganda. De har intervjuat 200 lärare, elever, rektorer och tjänstemän i utbildningssektorn, representanter för internationella organisationer och gräsrotsrörelser i Sverige, Sydafrika, Rwanda och Uganda. Man har också gjort etnografiska observationer på skolor och vid UNESO-möten och events, liksom analyser av dokument och audiovisuellt material.
Boken inbegriper tre ”fall”.
1. UNESCO:s globala ramverk för utbildning för hållbar utveckling: ESD for 2030
2. Utbildningsinitiativ i olika delar av världen som tilldelats UNESCO-Japan Prize on Education for Sustainable Development. Vissa av pristagarna jobbar inom det formella skolsystemet (några är skolor) andra pristagare är frivilligorganisationer som arbetar med informell utbildning.
3. Skolor som ingår i världens största program för utbildning för hållbar utveckling: Eco-Schools.