Handelshögskolans Astrid Hansson utmärks med Sten-Olof Palm-stipendium

Astrid Hansson, nyexaminerad masterstudent från Handelshögskolan i Göteborg, har utsetts till årets mottagare av Sten-Olof Palm-stipendiet. Med sin passion för detalj- och partihandel, visad genom både akademiska prestationer och omfattande arbetserfarenhet, är Astrid en värdig stipendiat.

Astrids intresse för handelssektorn har präglat hennes utbildningsval och karriärväg. Under sina studier på Handelshögskolan genomförde hon flera internationella utbyten, vilket gett henne ett globalt perspektiv och förståelse för handelns dynamik. Dessutom har hon samlat på sig imponerande arbetslivserfarenhet inom både detalj- och partihandel, vilket visar hennes engagemang och djupa förståelse för branschen.

Foto: Donika Nord

Med Astrid Hansson som årets stipendiat fortsätter Göteborgs Köpmannaförbund, i samarbete med Centre for Retailing vid Handelshögskolan, att främja nästa generation av ledare inom handel och affärsutveckling, och bidrar därmed till att stärka banden mellan Sverige och USA inom denna viktiga sektor.

På prisutdelningen närvarade Malin Berg, som sitter i SACC-USAs styrelse. Hon delade med sig av visdomsord och berättade att i alla hennes samtal med stipendiater och studenter som gör utlandspraktik har alla i efterhand sagt att värdeskapandet av kontakter är absolut nyttigast. SACC-USA är den tredje största europeiska handelskammaren i USA och hon betonade vikten av att ta vara på nätverkandet. "Det kommer bli lärorikt och roligt. Lycka till och välkommen till SACC," avslutade hon.

Från vänster: Malin Berg, SACC-USA, Kenneth Odéus, VD Göteborgs köpmannaförbund, Astrid Hansson, stipendiat, Håkan Schutz, vice ordförande Göteborgs Köpmannaförbund
Foto: Donika Nord

Juryns motivering i sin helhet

Astrid Hansson är 2024 års Sten-Olof Palm-stipendiat och har precis tagit sin masterexamen på Handelshögskolan. Hennes stora intresse för detalj- och partihandel speglas inte bara i hennes val av utbildning och internationella studieutbyten utan även i hennes gedigna arbetserfarenhet inom området. Med denna bakgrund kombinerat med hennes stora driv och kommunikationsförmåga gör Astrid till en värdig stipendiat. Vi är övertygade att hon kommer bidra positivt till svensk-amerikanska handelskammaren i Washington D.C. samtidigt som hon får mer erfarenhet och utökade kontaktytor inför en framtida internationell karriär.

Text: Donika Nord

Om Sten-Olof Palm stipendium

Stipendiet är instiftat av Göteborgs Köpmannaförbund i samverkan med the Swedish-American Chambers of Commerce (SACC-USA) och Centre for Retailing vid Handelshögskolan i Göteborg. 2024 delas stipendiet ut för 15:e gången. Målsättningen är att stimulera intresset hos studenter för de särskilda förutsättningar, utmaningar och möjligheter som möter parti- och detaljhandeln.

Sten-Olof Palm, som stipendiet är uppkallat efter, var en nestor inom handeln i Göteborg. Han tog sin examen vid Handelshögskolan i Göteborg i början av 1960-talet. Under åren 1965-1993 var han VD för Göteborgs Köpmannaförbund. Han var också en drivande kraft vid bildandet av Handelns forskningsstiftelse 1988 och mycket engagerad i utvecklingen av kontakterna mellan akademin och handeln. Sten-Olof Palm gick ur tiden 2010 i en ålder av 77 år.

Område