De fyra i ledningsgruppen poserar i en korridor på Handelshögskolan
Oskar Broberg (vicedekan), Ola Bergström (vicedekan), Lena Gipperth (prodekan) och Måns Söderbom (dekan)
Foto: Isac Lundmark

Här är Handelshögskolans nya ledning

Måns Söderbom, professor i nationalekonomi, blir ny rektor (dekan) för Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Han och övriga i den nya ledningsgruppen tillträder 1 juli 2024.

Porträttbild på Måns Söderbom
Måns Söderbom, ny dekan (rektor) för Handelshögskolan
Foto: Isac Lundmark

– Jag är oerhört glad över det förtroende jag har fått. Handelshögskolan har utvecklats väldigt positivt de senaste 15 åren, så man kan säga att jag kommer till ett dukat bord. Men självklart hoppas jag kunna bidra till fakultetens fortsatta utveckling, säger Måns Söderbom.

– Vår forskning och utbildning måste vara relevant för världen. Studenterna behöver se de större sammanhangen och det kräver en bred och djup kunskapsbas. Hållbarhet har länge varit ett strategiskt område för Handelshögskolan och med vår forskning inom ekonomi och juridik kan vi bidra i de stora omställningsfrågorna. Internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle är exempel på frågor där vi kommer fortsätta att utveckla vårt arbete framöver, fortsätter Måns Söderbom.

Bred ledningsgrupp ska utveckla Handelshögskolan
Att leda Handelshögskolan är ett lagarbete och det dagliga arbetet hanteras av en ledningsgrupp på fyra personer med olika ansvarsområden. Ett nära samarbete sker också med prefekter och föreståndare för Handelshögskolans institutioner och enheter.

Ledningsgruppen för mandatperioden 1 juli 2024 till 30 juni 2030 består av följande personer:

Måns Söderbom, dekan, är professor i nationalekonomi med inriktning mot utvecklingsekonomi. Åren 2015–2021 var han prefekt för Institutionen för nationalekonomi med statistik. Han har även varit verksam vid University of Oxford i åtta år. Måns kommer att ha det övergripande ansvaret för Handelshögskolans strategiska utveckling, vilket bland annat kommer att inbegripa ett ansvar för skolans långsiktiga kompetensförsörjning, dess infrastruktur och lokaler samt ekonomi. Han kommer att ha det yttersta ansvaret för att verksamhetens kvalitet och relevans utvecklas och stärks över tid.

Lena Gipperth, prodekan, är professor i miljörätt och hennes forskning är framför allt inriktad mot havs- och vattenförvaltning. Åren 2015–2022 var hon föreståndare för Centrum för hav och samhälle, ett fakultetsöverskridande centrum för all marin/maritim forskning och undervisning på Göteborgs universitet. I ledningsgruppen kommer Lena bland annat att ansvara för att vidareutveckla Handelshögskolans hållbarhetsarbete/hållbarhetsprofil och samverkan med offentliga aktörer. Lena ansvarar också för att vidareutveckla fakultetens arbetsmiljöarbete.

Ola Bergström, vicedekan, är professor i företagsekonomi . Hans forskning handlar om omställning av företag och arbetsmarknad i samband med ekonomiska kriser. Ola har ingått i den nuvarande ledningsgruppen sedan 2020, men byter nu ansvarsområde från utbildning till forskning och forskarutbildning. Han kommer även att arbeta med frågor som rör samverkan med privat näringsliv.

Oskar Broberg, vicedekan, är docent i ekonomisk historia. Hans forskning är inriktad mot näringslivshistoria och gränsytor mellan företagande och samhällsutveckling. Just nu studerar han bland annat betalningssystemets historia, från privata banksedlar till kryptovalutor. Oskar har varit studierektor för Handelshögskolans Graduate School och i ledningsgruppen kommer han att ansvara för utbildningsfrågor.

Per Cramér, som varit dekan för Handelshögskolan i nästan 14 år, lämnar uppdraget när hans mandatperiod går ut 30 juni 2024.

Så här utses Handelshögskolans ledningsgrupp

Dekan (rektor) och prodekan (prorektor) vid Handelshögskolan utses av Göteborgs universitetets rektor efter samråd och ett rådgivande val inom Handelshögskolan. Därefter har Handelshögskolans dekan möjlighet att utse en eller flera vicedekaner. Mandatperioden för samtliga är sex år.

Om Handelshögskolan
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av universitetets åtta fakulteter. Handelshögskolan utbildar studenter inom ekonomi och juridik som kan ta sig an morgondagens hållbarhetsutmaningar. På skolan bedrivs också högkvalitativ forskning som medverkar till att hitta lösningar på komplexa globala problem. Handelshögskolan har de tre mest prestigefyllda internationella ackrediteringarna för handelshögskolor – EQUIS, AACSB och AMBA – och är därmed en av drygt 100 handelshögskolor i världen som är ”Triple Crown-ackrediterade”. Varje år studerar ca 7 500 individer på Handelshögskolan vilket motsvarar ca 4 000 helårsstudieplatser. 2023 fyllde Handelshögskolan 100 år.
Läs mer om Handelshögskolan